Viestiketju: ARB
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 10.01.2005, 21:01
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Kyllä karjapuskurilla voi olla vaikutuksia turvatyynejen toimintaan.

Jos keulasta puuttuu ns. joustava vyöhyke(crash-box) kiihtyvyystunnistin saa törmäyksestä "kovemman" tiedon mitä todellisuus on ja näin ohjainlaite tekee laukaisupäätöksen, vaikkei olisi tarvetta turvatyynyn käyttöön.

Päinvastaisista on esimerkkejä löytyy, kolarikorjattu auto on "oittu" (suurlujuusteräs), jolloin se on menettänyt luujuudesta paljon. Tällaisella ajetaan kolari uudelleen, niin ohjainlaite saa kolarista tiedon huomattavasti vaarattomampana ja näin turvatyyny ei laukea ollenkaan tai selkeästi liian myöhään, jolloin kuljettaja/matkustaja törmää pahimmillaan vastapalloon, joka on huomattavasti vaarallisempi liian myöhään lauennut turvatyyny. Turvatyynyyn kuljettajan kuulu osua sillä hetkellä kuin tyyny on täynnä (ei aiemmin), tyyny tyhjenee kuljettajan painosta joten se on hetken aikaa täynnä, joten aikainen laukeaminen ei ole niin vaarallinen.

Turvatyynyn laukaisutunnistimina käytetään mekaanisia (jousi, magneettismiin perustuvia jne.) ja sekä elektronisia kiihtyvyystunnistia. Vanhemmissa järjestelmissä oli mekaaninen tunnistin joka suoraan ohjasi turvatyynyä. Nyt on yleensä useampi tunnistin ja turvajärjestelmän ohjainlaite tekee päätöksen mitä vöitä kiristellään ja tyynyjä laukaistaan sekä milloin.

j.h

Vastaa lainaten