Tuo airbag-yhteensopivuus on vähän hupaisa mainoslause, käsittääkseni airbagin "kiihtyvyysanturi" (eli vahapatruuna) voi sijaita ihan missä tahansa, yleensä rungossa tai henkilöautoissa jossain päin pohjalevyä. Airbagihan laukeaa vain jos vahaan upotettu kytkin saa tarpeeksi suuren auton pituussuuntaisen kiihtyvyyden, esim. törmäyksen yhteydessä joka riittää irroittamaan sen.
Puskurilla ei siinä jupakassa ole juuri muuta tehtävää kuin painua hallitusti kasaan, uudemmissa autoissa kun koripeltejä käytetään iskunvaimentimina kolaritilanteissa, mm. siksi on kolaritestejä ja siksi uudet autot menevät niin totaalisen tohjoksi kolaroitaessa. Esim. viimekesäinen UAZ ja olikohan Skoda (?) -tälli, josta oli juttua täälläkin.
Mutta mitä aiheeseen tulee, niin minusta ostovehkeissä ei ole mitään vikaa, useimmiten ovat (yllättäen) huomattavasti parempia kuin itsetehdyt keskimäärin (suunnittelu, materiaalivalinnat, ulkonäkö). Massatuotanto mahdollistaa monien sellaisten menetelmien käytön joita ei taitavinkaan kotiseppä saa millään hallittua. En ole suurennuslasilla ARB:in puskuria katsonut, mutta jos muistan oikein, on se pääosin prässätty. Kuinka monelta löytyy sadan tonnin prässi autotallista? Monesta palasta kokoon hitsattu ei ikinä ole yhtä hyvä kuin yhdestä palasta kylmätaottu. Vai olikohan se kantattu? No, eipä monella ole särmäyskonettakaan.
Se, että valmistuotteiden ostajia on parjattu johtuu varmaan osittain siitä, että maastoautoilussa on kuitenkin kyse lajista jossa ajetaan usein ulkopuolisen avun ulottumattomiin, ja silloin olisi hyvä osata itse tehdä jotain jos autosta menee jotain rikki.
Vasta kun tarpeet ovat tarpeeksi rajatut ja haluaa vehkeiltä jotain erikoisia ominaisuuksia, täytyy niitä alkaa itse tehdä (tai teettää). Jossa vaiheessa ne alkavat ulkonäöltään olla aika vaikeasti myytävää laatua, ellei sepällä ole synnynnäistä silmää, mutta silloinkin lopputulos on helposti niin vaikea ja monivaiheinen koota ettei siitä sellaisenaan mitenkään saisi taloudellisesti kannattavaa tuotetta kaupan tiskille.
Tosin täytyy sanoa etten varmaan edes harkitsisi valmiin puskurin ostoa vaikka ylimääräistä rahaa sellaiseen joskus vielä liikenisikin. Rakentelu ja siihen liittyvä pohdinta ovat minulle niin olennainen osa harrastusta että kaikki minkä vaan voi tehdä itse, niin myös tehdään. Monesti se tulee kalliimmaksi, joskus halvemmaksi kuin valmiin ostaminen, mutta hinta onkin sikäli sivuseikka.
Toiset saavat mitä rakentavat, toiset mitä tilaavat. Yksinkertaista.
Edited by - JF on 09/01/2005 22:05:15
|