Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nisse
Siis heguli,kirjoitit et ei niillä mitään tee?kyllä ne mulla ainakin kytkee vedon etupäähän,vai mitä tarkoitit?
|
Napalukko kytkee etupyörät kiinni vetoakseleihin, ei muuta. Jos napalukot on auki, ei etukardaani, perä eikä vetoakselit pyöri. Ja tämä siis ajettaessa takavedolla. Kun jakiksen laittaa lukkoon, alkaa noi kaikki hilut pyöriä mutta napalukkojen ollessa auki veto ei tule renkaisiin saakka. Tuossa tilanteessa napalukot kiinni niin etusetkin vetää.
Alunperin moisia ei autoissa ollut mutta polttoaineenkulutuksen minimoimiseksi niitä alkoi autoihin tulla, joko mekaanisesti kytkettäviä tai automaattisia. Yhteistä noille on, että tuppaavat ajan saatossa jumiutumaan. Eikä se polttoaineen säästö ole merkittävää jos ajattelee koko harrastuksen kuluja. Tolla mun harrasteautolla tulee niin vähän kilsoja vuodessa, että on aikalailla sama viekö se kympin vai kaksi satkulla.
Ja etuperän lukitukseen napalukoilla ei siis ole mitään merkitystä.