ei liity oikeastaan alkuperäiseen aiheeseen mutta pieni tarina kahdesta mönkijästä ja niiden ongelmista..
Täällä on nyt parin kuukauden ajan ollut kaksi uutta Polarbear 110cc kiinan mönkijää eikä kiinalaisuus pitänyt olla mikään yllätys mutta on nämä vaan sellaisia vempeleitä ettei niitä voi suositella kenellekkään sellaiselle joka ei ole tottunut olemaan nyrkit savessa eikä saa ruohonleikkuria käymään talven jäljiltä.
Nämä tuli tilattua siis ms-tuonnista jonka asenne oli vähän omituinen kun kiukuttelin eräistä ongelmista, ei tarvitse olla missään tekemisissä jatkossa kyseisen liikkeen, jollakin muulla voi olla hyviä kokemuksia mutta minulla ei, enkä ymmärrä sellaista vastausta kuin "...olemme myyneet näitä satoja, eikä niissä voi olla sellaista vikaa..."
Minusta paskaa voi myydä vaikka tonneittain mutta isot myyntimäärät ei tarkoita automaattisesti sitä että sen koostumus olisi selvillä.
Heti alkuunsa toisessa oli ongelmia epämääräisen käynnin kanssa ja kaasaria ei tuntunut saavan mitenkään säätöihin, ajattelin tämän olevan ominaisuus mutta päädyin ottamaan kaasarin kuitenkin auki, ei tarvinnut pitkälle purkaa kun huomasin että kaasarin ja imukurkun lämmöneristeen välistä puuttui o-rengas. Hieman muuttui loogisemmaksi kaasarin säädöt tiivisteen laiton myötä. Ei käynti edelleenkään ollut ihan sellaista johon olisi ollut tyytyväinen, luistissa oleva neulan ohmin merkkiä muistuttava osa oli niin että neula pääsi hyppimään 5mm.
Sitten kun oli päästy ajamisen makuun niiin kuikas ollakkaan, akku tyhjä. Näissä kun ei ole muuta käynnistystä kuin sähköstartti ja kuljettajat on 4 ja 5 vee jannuja niin hiki siinä itselle tulee kun niitä käymään työntää

Akusta oli murtunut ilmeisesti kennojen väliltä jotakin kun virtaa ei ottanut vastaan edes 1mA mutta navoista yleismittarilla mitattuna jännitettä yli 12v.
Uusi akku omalla kustannuksella ja taas mentiin hetken aikaa kunnes lataus petti, kesti vähän aikaa ymmärtää vikaa kun tyhjäkäynnillä latasi mutta kun kierroksia antoi niin lataus loppui

jännitteensäädin eli ihan omaa elämäänsä, jännitteensäätimelle tuli magneetolta jännitettä mutta sen jokin kiinalainen ominaisuus aiheutti sen että jos siinä ei ollut akkua kiinni niin se ei myöskään tehnyt mitään. Joka tapauksessa vika lataukseen löytyi johtosarjan liitoksista ja muutamat liittimet tuli korvattua superseal liittimillä, alkuperäisten liittimien pinnit ja vastakappaleet on sen verran löysiä ettei sähkö oikein tahdo kulkea jos on kuormaa vähän enemmän kuin yleismittari
Eipä ongelmat siihen loppunut, jos eräänä kauniina päivänä minulla ei olisi ollut jämsään 200km matkaa niin siellä olisi vähän ajettu mönkijä heitetty ikkunasta sisään. Tästä samasta mönkijästä jossa murheita on ollut niin hajos virtalukko, en tiedä olenko nuuka vai idiootti mutta korjasin virtalukon, sieltä oli sellainen T-mallisen kuparisen kytkentäosan kaksi pientä jousta pois paikoiltaa jotka painava kyseistä osaa liitäntäpintoja vasten.
Tuli siinä sitten sorvattua tähän ongelma mönkijään uudet puslat/holkit(10kpl) pom-tangosta etupäähän ja laitettua rasvanipat, alkuperäinen toteutus ihan hirveä, eturenkaat pääsevät elämään joka suuntaan -+3cm
Ei ollut yllätys kun piti käynnistää toinen jossa ei vielä ihan hirveästi ole ongelmia ollutkaan niin akku lähes tyhjä, normi meininkiä ei jaksanut edes kiukutella. Näissä kun on jokin onneton kaukosäätimellä toimiva sammutus joka on täysin turha kun kantomatka on ehkä 20m.
Tämä vastaanotin kun saa koko ajan virtaa vaikka mönkijän virtalukko olisi missä asennossa tahansa niin oli ilmeisesti purkanut akun, muutin sen sellaiseksi että vastaanotin saa virtaa vain silloin kuin virtalukkokin on 1-asennossa ja toistaiseksi ei akkukaan ole mennyt tyhjäksi, ainoastaa sellainen muutos että kaukosammutuksen pystyy nyt kuittaamaan sammuttamalla virrat...ei saa vain kertoa kuskille
Ja nämä oli vain kahdelta kuukaudelta, eikä mönkijöillä ole ajettu kuin viikonloppuisin joten mieti kaksi kertaa mitä ostat.