Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren
Löytyykö Matti faktaa tuosta että se alipainen pyörii nopeammin.
En löydä muuta kuin että passiivinen vahti huomaa pyörintänopeuden eron.
Miten muuten kuluu alipainen nykyrengas, eli tarkoitan matalaprofiilista henkilöauton rengasta?
|
No tämä se on yksi "mysteereistä" mihin ei tunnu tulevan faktaa pöytään, mutta mielipiteitä jokaisella omansa

Yhdellä toisella foorumilla tuosta just hetki takaperin kinattiin (taitaa olla toinen osapuoli myös täällä kirjoittelemassa

) ja pysyn edelleen kannassani, kunnes joku aukottomasti muuta todistaa….että tottakai tyhjempi rengas kiihdyttää pyörintänopeuttaan pysyäkseen muiden menossa mukana (siis renkaan säde pienenee maahan osuvalta osalta..ts. sama kuin laittasi pienemmän renkaan alle) sama ilmiö esiintyy vaikka ihan armeijassa tahtimarssissa-> eturivin hirvenjaloilla varustetut kun pistää tahdin kohilleen saakin takarivin persjalkaiset harppoa spakaatissa, tai sitten kipittää mahanalus jalkoja täynnä pysyäkseen mukana
Tuleehan siinä jo jonkinlaista eroa pyörähdyksissä, jos vertaa esim. 60cm säteellä pyörivää 50cm säteellä pyörivään kiekkoon samalla kiinteällä 1km matkalla …ja nuo ABS anturit on vain meleko tarkkoja havaitsemaan nopeuseroja ihan jo muutaman millin kulumiserolla renkaissa etu ja taka-akselin välillä, puhumattakaan siitä että jokin kumi tosiaan tyhjä.
Mutta tämä väittely oli siis siinä, että toinen puoli vänkääjistä väitti tyhjän renkaan pyörivän hitaammin kuin täysi, joka ei täällä kyllä uppoa ihan pienelläkään päähän takomisella
JanneBlomgren paine kysymykseen….jos oikein pilkkua n*ssitaan, niin en tiedä miten 0bar ali mennessä saisi edes renkaan pysymään vanteella kumin sisällä vallitsevan alipaineen takia

Mutta asiallisesti vastattuna liian alhaisella paineella ajettaessa "nykyrengas" kuluu keskeltä…eikä niinkuin moni wanha jäärä edelleen luulee painetta olleen liikaa keskeltä kulumisen takia ja vähentää edelleen painetta->virhe!