Viestiketju: TURBOTUS KUVIA?
Näytä yksittäinen viesti
  #23  
Vanha 05.01.2005, 22:44
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.994
Perusasetus

Lainaus:
quote:quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Mites muuten ton turbon katsastus? Meneekö ihan muutoskatsastuksella?
--------------------------------------------------------------------------------


Dieseleiden muutoskatsastuksessa riittää käytönaikainen mittaus pakokaasupäästötason selvittämiseksi vähäpäästöisen rajaan asti, eli käytännössä tuonne -90 luvun alkuun. Säännökset muuttuneet parin viime vuoden aikana.
Muutoskatsastukseen tarvitaan tehonmittaustodistus (moottoriteho DIN-normin mukaan, max. ahtopaine oltava merkitty sekä mahd. välijäähdyttimen olemassaolo), mihin liittyen: teho saa nousta 20 % vertailumalliin verrattuna (eli 1,2 x FJ40:n teho = 1,2 x 135 hv = 162 hv = ei muodostu ongelmaksi).
Näin oli -MaTTi- vastannut yhdessä aikaisemmassa kyselyssä. Mistä tulikin mieleeni, että mitä eroa on BJ40 ja FJ40? Koska heti kun tehot nousee yli BJ40 tehojen, pitää sen jarrujen yms. vastata FJ40. Näistä eroista voi joutua esittämään todistuksen (vaikka eroja ei olisikaan) Vai löytyykö muita vertailumalleja kuin FJ40, tässä tapauksessa ainoastaan tehoilla on merkitystä.
-MaTTi-: Olen juttuja kuullut turboasennuksissa kaikenlaisista sinetöinneistä yms ettei tehoja muutettaisi jälkikäteen, pitääkö paikkansa?

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Bensakäyttöisissä on toi päästöselvityksen raja 1.7.87, sen jälkeen selviää vähäpäästöisen rajaan saakka kattipöntön asentamisella (sallitut rajat silti samat).

Erot............BJ40...........BJ42...........FJ40
-moottori___3.0 diesel___3.5 diesel__ 3.9 bensa ->75, 4.2 bensa 75->
teho_______59 kW_____ 66 kW ____ 92 kW_________ 99 kW
-vaihteisto__4-v._______ 4-v. _____ 3-v. __________ 4-v.
-jarrut ____rumpu/rumpu_levy/rumpu_rumpu/rumpu____levy/rumpu

En ota vastuuta oikeellisuudesta, kyhäilin ulkomuisista ja tuolta loput: http://www.tlc4x4.com/2000/SpecPages/fj40_specs.htm

Jarrut/jouset tietojeni mukaan samat BJ40/FJ40 3.9 ja BJ42 ja FJ40 4.2. Eroista saa katsastusmies vaatia todistuksen (esim. varaosaluettelosta vertailu).

Turboa ei vaadita sinetöitäväksi, vaikka tarvetta mielestäni olisi. Tunnollinen turbottaja sinetöi hukkaportin/muun ahtopaineen säätökäikäleen tehonmittauksen yhteydessä jos on mahdollisuus.

Miks kukaan ei ole muuten laittanut HooJiihin pikkulohkokasia? 305 (5.0 l) sopisi vielä mietoviritteisenä...

Vastaa lainaten