Näytä yksittäinen viesti
  #601  
Vanha 17.04.2015, 11:25
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Kauheen korkean alustan ja pitkien joustovarojen hakeminen ei ole kovin viisasta G-mersussa mun mielestä, ei varmaan monessa muussakaan autossa. Ensinnäkin 100% lukoilla paikkaa mukavasti sitä, vaikka joku rengas onkin välissä ilmassa. Toiseksi, korotus tuo mukanaan ikäviä asioita kuin eli jos ei ole välttämätöntä isojen renkaiden mahduttamiseksi niin pyrkisin varsin maltilliseen korotukseen (max 2" toteutuvaa). Korkeus heikentää ajo-ominaisuuksia (huojuvaa menoa), heikentää ohjauksen geometriaa kuten mainitsitkin, kiristää tukivarsien puslia "pinteeseen" (lyhentynyt käyttöikä) ja tavallaan samalla jo "ulosmittaa" joustoja ulospäin. Ja sisäänpäin menoa vaikeuttaa taas jäykempi jousi (yleensä siis korotusjouset ovat jäykempiä) ja mahdollinen pitkän iskarin pidempi puristusmitta. Ohjauskulmia ovat korjailleet LJ:n epäkeskopuslilla, ei suoraan passaa mutta muistaakseni sopii sitten kun jättää G:n puslan ulkokehän "simmiksi" ja painaa sen LJ:n puslan siihen? Muistaakseni huom!

Varsin asiallisia alustoja on tullut sillä, että on ryhdikkäät vakiojouset ja sitten vaan 2" korotuspalat yläpäähän. Samalla laittaa 2" jatkopalat iskarin kiinnityksille tai vaihtaa pidempiskuiset iskarit. Varsinkin taka-iskarin yläkiinnikkeet ovat haperoa kuitenkin niin samalla sen korjaus antaa lisää pelivaraa vaikka iskarin kiinnitysten osalta.

Dobinssonin alustasarjallakin on vissiin tullut varsin hyviä alustoja...se 75mm "nimellinen" korotus on käytännössä eri asioita eri painoisissa autoissa...ehkä lähempänä 2" kuin 3" tuumaa keskimäärin...

2" korotus Imasee 35/12.5" pyörät ilman kaarien leikkelyitä, 37" pienellä sovittelulla/trimmaamisella ja sopivalla ET:llä
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten