Viestiketju: PaloMAN
Näytä yksittäinen viesti
  #32  
Vanha 14.04.2015, 23:25
Pergolaattori Pergolaattori ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.02.15
Sijainti: Hamina
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti

Vakavuus- ja jäykkyyssuunnitteluun kannattaa käyttää aikaa, vaivaa ja vaikka hieman rahaakin, sitä tulee monesti säästettyä.

Nosturikauppiailla on käytössä yleisesti TrailerWin-ohjelman laajennus CraneWin ja FrameWin, tutustumisen arvoisia ohjelmia.
Googlailin ja kävin haikeana verkkosivuilla TrailerWinia katselemassa.
Apurungonlaskentaohjelma olisi mielenkiintoisin, etenkin tässä kohtaa kun alusta ja pilkki on jo olemassa ja vakavuuteen voi vaikuttaa lähinnä pilkin paikan ja mahdollisten lisäjalkojen avulla.

Mietinpä näin: Apurungon maksimikorkeuden määrittelee se mitä lavan ja auton rungon väliin jää tilaa (Mitoitusperuste tälle on se että se näyttää lavan kanssa hyvältä. ) Apurungon leveys on aikalailla sama kuin auton rungossa. Apurungon poikkisiteiden paikkaa määrittävät lavan kannakkeiden sijainti auton pituussuunnassa ja mahdollisesti edessä apujalkojen palkit.
Lopun edestä juttelen mukavia rakennesuunnittelijan kanssa jonka jälkeen laadin karkean ajatuksen rungon rakenteesta (Millaista palkkia/koteloa). Tämän jälkeen mallinnus Solidworksiin ja lujuusanalyysiä eri materiaaleilla/vahvuuksilla.

Olin jo katselemassa Onnisen katalogista valmiita suorakaidepalkkeja mutta mainitsemasi roturaudat kävivät kiinnostamaan siinä mielessä että Mannissa ei kuitenkaan ole niin valtavasti sitä kantavuutta hassattavaksi. Ja toissijaisesti siksi että haikailemani apujalat eivät oikein sujuvasti toteudu standardisuorakaideputkista.
Erikoisterästen kanssa taitaa vain olla niin että niiden kanssa lähdetään suorasta levystä liikkeelle.

Yksi kulma on toki hinta. On eroa siinä tehdäänkö putki- tai c-palkista pätkimällä vai särmätäänkö ja hitsataanko levyä. Onni on se että on konepaja ja sen palvelut käytössä. Kahvipöydässä voi jutella paljon mutta raaka työ ottaa aikaa ja maksaa oikeaa rahaa.


Vinkkisi materiaalista ja rakenteesta otettu visusti talteen ja välittömään hyötyyn. Kiitokset niistä!



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti

Lähtökohtaisesti ajatus siitä että itsessään jäykkä apurunkorakenne kiinnitetään auton omaan runkoon takaa kylkilevyin ja edestä esim. keskeltä keinuvana kuulostaa loistavan yksinkertaiselta ja toimivalta ratkaisulta, tietty takasektorilta nostettaessa täytyy apurungon etupää "lukita" jotenkin joustavalla ratkaisulla (ketju?) runkoon jotta auton massa saadaan mukaan vastapainoksi.
Enpä olekaan miettinyt tuota niin että olisi _niin_ irrallaan. Vaan olihan tuo alkuperäinen koppikin kiinni perästä ja edestä ainoastaan 'hahlossaan' jousipulteilla sidottuna. Tämä on juteltava päälirakentajan kanssa joka joko hyväksyy rakenteen tai sitten ei.
Ajatukseltaan oikeastaan juuri sama kuin nosturin kiinnitys jossa pystypuomi on kiinni rungossa kiinteästi ja nosturin etupää saranassa joka mahdollistaa rungon elämisen tässä tapauksessa sillä 70cm matkalla.

Tuolla FMG:n sivuilla olen hakenut vaikutteita. Linkin takana on apurunkoja joita ovat toteuttaneet. Lähin kokoluokassa on 40kNm nosturille ja sekin on kohtuullisen rimppanan näköinen. Se mitä sanoit turhasta ylimitoittamisesta olisi hyvin suurella todennäköisyydellä toteutunut.

http://www.fmg-austria.com/en/suppor...crane-subframe


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Projekti on komia, helevetin komia ja isot pojat nostaa maastossa.





-
Vastaa lainaten