Periaatteessa, jos ei välitä siitä että kone tuprauttaa vähän mustaa savua ennen kuin ahtopaineet nousevat, voi maksimisyöttöä vain lisätä, ja elää hetkellisen savun kanssa. Taloudellisuus voi vähäisissä määrin kärsiä jos ajaa paljon niin ettei paine ole noussut.
Koetin etsiä DTLC:n arkistoista tarkempia tietoja ns. boost compensatoreista tai aneroideista ja ilmeisesti Australiassa turboja jälkiasentavat yritykset ovat kyllä aikanaan tarjonneet niitä 3B-koneellekin, mutta pienen kysynnän vuoksi ne ovat vähitellen jätetty pois valikoimista.
Voisi kyllä yrittää kehitellä jonkun vekottimen joka ahtopaineen kasvun myötä päästää painetta imusarjan puolen alipaineletkulle siten auttaen jousta työntämään hammastankoa suuremmalle syötölle.
Sitten on sellainen juttu sen maksimisyötön kanssa, että periaatteessa paras vehje sen määrittämiseen on pakokaasun lämpömittari, mutta toiseksi paras on silmämääräisesti määrittää milloin ei enää tule mustaa savua (musta savu ei ole hyvästä, ylisyöttö polttaa koneen nopeasti), mutta ongelma on että sitä ei voi tehdä ilman kuormaa. Dynamometri olisi paras, mutta kaveri katsomassa pakoputkea esim. ylämäkeen kiihdytettäessä on toinen hyvä vaihtoehto.
Voisihan sitä kysyä jostain dieselpajastakin mitä säätö maksaisi.
|