Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67
Jos kärry on jarruton kokonaismassaltaan alle 750 kg:n, ei tarvitse talvirenkaita / nastarenkaita.
750kg - 3500kg niin on talvirengaspakko kuten autoillakin, ja rengastus pitää olla sama kuin vetoautossa
nastarenkaat > nastarenkaat,
nastattomat/kitkat > nastattomat/kitkat
EDIT: tais olla kyllä että kärryssä saa olla nastat vaikka vetoautossa olis vaan kitkat mutta ei toisinpäin...
EDIT 2: eli 1) ei sallittu paitsi alle 750kg kärri 2)sallittu
|
Mulla muistikuva:
O1 (ns.kevytperävaunu) kärryn max. kokonaispaino 750 kg (riippumatta siitä onko siinä jarrut vai ei)
O2 kärryn Kokonaispaino yli 750 kg mutta max 3500 kg
Ja talvirengas määräykset ei koske O1 kärryjä, (oli jarrut tai ei) -> siis talvinengasmääräykset koskevat vain O2 luokan kärryjä (jotka aina jarrullisia)
Ja siis O2 luokassa: kärryssä pitää olla väh. kitkarenkaat talvella, mutta jos veturissa nastat, niin kärryssäkin pitää olla. ja saa olla talvella nastat, vaikka veturissa ei ole.
Ja sitten (esim. tuossa minun) O1-luokan jarrullisessa kärryssä Kannattaa käyttää myös noita O2-luokan määräyksiä suosituksena: kun veturissa on nastat, ja kärryssä Kesärenkailla jäällä: kun jarruttaa vähän tehokkaammin, niin kärry tahtoo tulla katsomaan sivulle, että miksi jarrutit....
Siis miksi minulla on O1 luokan 750 kg jarrullinen kärry?
a) siksi että sitä saa vetää hodarilla ilman e-korttia (minulla on), sitä ei tarvitse vuosikatsastaa, jarrullinen kärry työntää paljon vähemmän jarrutuksessa/pysähtymismatka talvella pajlon lyhyempi, varsinkin jos veturi on pieni.
b) tuolla minun kärryllä saa vetää (käytännössä) aina yli 400 kg hyötykuormaa, mikä ei onnistu monellakaan pienehköllä henkilöautolla jarruttomalla kärryllä, missä lava on 1,5 x 3 metriä.
p.s 4.vetoisista masstureistakin löytyy alle 750 kg vetopainoja jarruttomalle kärrylle.