Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suikkajäbä
Serkkupoika pyysi kattoon, et mikä pajeroo mahtaa vaivata, kun vedot kateissa ja kolisee aikalailla. Eipä siinä, vähän oli kiilaurat levahtanu. Harmittaa vaan kun just osti auton ja sit käy näin.
|
Siis aikanaan (-80 luvulla) tuo 2,3 td kampiakselin pultin kiristysmomentti oli alle 200 Nm, ja vielä pitkään samoja suuruusluokkia....
Jo v. -89 kuulin, että tuo 18kg? on liian vähän, omasta mitsusta vedin 210 Nm avaimella pohjat, ja vielä pikkasen lisää... Ja nimenomaan puhdistetuilla osilla.
Ja tuo paikka, siis kampiakselin pää, on semmoinen paikka Galantissa/ Pajerossa, että vaatii jotain muutakin, kuin anttilan hylsäsarjan ja kaljaa, että saa kunnolla kiinni.
Tuon vois korjata sorvilla.... toki kampiakseli ja MYÖS tasapainotusakselien hihnapyörä ja tuo nokkahihnan pyörä ja hihnapyörä... siis holkkia/hitsiä sorvausta ja sovitusta; ja lopuksi hiekkapuhallettu pinta jokaiseen puristusliitokseen, ja ajoitus merkki mahd. parilla 2mm laakerirullalla, ja ikuisuuslukitetta väliin ja 400 Nm kiinni. Ja sitten k.o sovite puretaan lämmöllä, siitä maininta jonnekkin.....
p.s minun hodarista joku oli kirinyt vastaavan pultin kunnolla kiinni (toki momenttikin on reilut tuplat) johtuukohan siitä että 6- kone käy tasasemmin

Mutta noin 2 metrin vääntövarsilla (hihnapyörän ulosvtäjän kierteet/ikh:n pulttikoneen hylsy, ja siihen 2 metriä jatkoa kiinalaiseen 3/4" voimavääntimeen. pultti pistettiin happisaksilla ruusunpunaiseksi, ja minä vedin 2 metrin varsilla pultin auki; toinen 50 mm putki otti tukea oikeasta hartiasta/rintalihaksesta, ja toinen oli 8 sormen vetämänä kohti k.o toista putkea.... ja yritettiin maltillisemmalla lämmöllä aikaisemmin.... joko lukite paloi? pois taikka jotain, mutta mitään perinteistä rähmää ei löytynyt...