OFF ROAD LAJIN KILPAILUSÄÄNNÖT
3.0. Ryhmät
Off Road trialkilpailussa autot jaetaan pääsääntöisesti viiteen ryhmään: original, standard, modified, pro modified ja prototype. Kaikki ne muutokset, joita ei ole sallittu näissä säännöissä tehtäväksi, ovat erityisesti kielletty.
Kuljettaja on velvollinen osoittamaan autonsa kelpoisuuden siihen ryhmään, jossa hän kilpailee.
Yleistä
Auton liikkumiseen vaikuttavat voimat tulee välittää vain neljästä vetävästä pyörästä. Kaikki mekaaniset ja ilmavirtaukseen perustuvat apulaitteet auton ja maan välillä on kielletty.
Sallittu muutos ei saa johtaa kiellettyyn muutokseen.
Liukuesteet renkaissa ovat kiellettyjä.
Autojen äänenvoimakkuus max 95dB.
Polttoaineena saa käyttää vain yleisesti maantieliikenteeseen huoltoasemilta myytävää polttoainetta.
Apukuljettaja saa käyttää maavaran, lukkojen ja kääntöjarrujen kytkimiä.
Paineilmalaitteiden käyttöön tarkoitettujen säiliöiden enimmäispaine on 8 bar
Järjestelmässä on oltava varoventtiili, jonka avautumispaine on enintään 8 bar
3.1. ORIGINAL
Määritelmä: Ajoneuvon tulee olla sarjavalmisteinen jokapyörävetoinen auto vakiovarusteineen, joita ei saa poistaa. Autojen tulee olla tieliikennekatsastettuja ja rekisteröityjä. Auto kokonaispaino on alle 3500 kg. Lisävarusteet, jotka eivät paranna auton etenemistä ovat sallittuja (esim. lisävalot, lavakate, lisämittarit). Lisäksi on sallittu asentaa vinssi, pohjapanssari, vetokoukku sekä etu/sivusuojat.
3.1.1. Renkaat:
Ainoastaan alkuperäiskokoiset renkaat sallitaan. Vierintä saa poiketa + 5 % alkuperäisestä. Ensiasennuksen alkuperäistyyppistä rengasta ei kuitenkaan tarvitse säilyttää. Karkeudeltaan kuvio saa maksimissaan vastata ns. Mud Terrain tyyppiä. Renkaat eivät saa olla tyypiltään traktori, lapio tai erityisesti kilpailukäyttöön tarkoitettua tyyppiä (nappula, pinnoitetut kilpa renkaat, super swamper). Pinnoitettujen renkaiden maksimi kuvionsyvyys 16mm. Kuvion leikkaaminen ei ole sallittu. Liukuesteet ja ketjut kielletty. Paripyörien asentaminen kielletty.
3.1.2 Vanteet:
Ainoastaan alkuperäistyyppiset vanteet sallittu.
3.1.3. Jarrut:
Etuakselilla voidaan alkuperäiset rumpujarrut korvata mallisarjan mukaisilla levyjarruilla. (Muutoskatsastettava tarvittaessa). Käsijarru säilytettävä alkuperäisenä.
3.1.4 Ohjaus:
Ohjauksen rajoituksen ruuvit vapaat.
3.1.5 Pakoputkisto:
Viimeisen sarjavalmisteisen äänenvaimentimen jälkeen pakoputkisto vapaa, kuitenkaan putken pää ei saa osoittaa suoraan alaspäin. Max. äänenvoimakkuus 95dB.
3.1.6 Akselistot:
Raideleveyden muutos kielletty. Taka-akseliston tasauspyörästön lukinta vapaa, paitsi spool- tyyppiset ja hitsilukot kielletty. Etuakselistolla sallitaan ainoastaan valmistajan asentama alkuperäinen tasauspyörästön lukinta. Etuakseliston kytkentä/käyttömekanismin on oltava alkuperäinen. Ajovakaus- ja luistonestojärjestelmän pitää olla alkuperäisessä muodossaan.
3.1.7 Jousitus ja iskunvaimennus:
äilytettävä alkuperäistyyppisenä. Korotus kielletty. Ajonaikana säädettävä iskunvaimennus kielletty. Korkeudensäätö sallittu, sen ollessa ajoneuvon alkuperäisvaruste.
3.1.8. Kori ja runko:
Kori ja runko säilytettävä alkuperäisenä varusteineen. Puskureita, peilejä, valoja ym ei saa poistaa. Polttoainejärjestelmän oltava tiivis.
3.2. STANDARD
Määritelmä: auto kuten original ryhmässä. Original ryhmän lisäksi jäljempänä mainitut muutokset ovat sallittuja.
3.2.1. Renkaat:
Pyörän enimmäiskorkeus 90 cm. Autoissa, joiden akseliväli on enintään 245 cm, saadaan käyttää tyyppihyväksytyn rengaskokoon verrattuna korkeudeltaan ja leveydeltään enintään +50 mm. Jos auton akseliväli on yli 245 cm, saa tyyppihyväksytyn renkaan korkeuden lisäys olla enintään 80 mm ja leveyden lisäys enintään 60 mm. Vanteen enimmäishalkaisija on 18". Pyörän enimmäisleveys on 30 cm. Kokopyörän on mahduttava pyörimään alkuperäisessä pyöräkotelossa. Vain tieliikenteeseen hyväksytyt renkaat ja vanteet ovat sallittuja.
3.2.2. Vanteet:
Vanteen enimmäishalkaisija on 18".
3.2.3. Ohjaus:
Ohjaustehostimen asentaminen ja vaihtaminen on sallittu (muutoskatsastus on tarvittaessa suoritettava). Ohjauspyörän ja ohjauspylvään saa vaihtaa.
3.2.4. Pakoputkisto:
Pakoputkisto on vapaa, mutta sen tulee täyttää tieliikennemääräykset.
3.2.5 Akselistot:
Tasauspyörästöjenn lukinta vapaa, paitsi spool- tyyppiset ja hitsilukot kielletty. Perävälitykset vapaat.
3.2.6. Vaihteistot:
Vaihdelaatikko välityksineen vapaa. Jakovaihteiston välitys vapaa. Jakovaihteisto ja sijainti oltava Korkeuden osalta alkuperäinen.( muutoskatsastus tarvittaessa)
3.2.7 Moottori:
4-sylinterisen moottorin saa vaihtaa sylinteriluvun pysyessä samana (muutoskatsastettava tarvittaessa). Moottorin viritysaste vapaa. Jälkiasennus ahtimet ja ilokaasut kielletty. Jäähdyttimen saa vaihtaa, mutta ei sijaintia (lisätuulettimien asentaminen sallittua). Akku/ akut sijaittava alkuperäisillä paikoillaan. Jännitteen saa muuttaa.
3.2.8 Jousitus ja iskunvaimennus:
Jouset vapaat (muutoskatsastettava tarvittaessa). Jousitustyyppi ja kiinnityspisteet säilytettävä alkuperäisenä. Jousen riipukkeiden pituutta ei saa muuttaa. Iskunvaimentimet ja niiden kiinnityspisteet säilytettävä alkuperäisessä paikassa ja alkuperäistyyppisenä.
3.2.9 Kori ja runko:
Korin mitat ja muodot pitää säilyttää alkuperäisenä. Korista saa muuttaa/poistaa esim. puskurit, puskurien pultattavat kiinnikeraudat, peilit, valot ym. Ovet saa muuttaa ns. puolioviksi. Oven yläosan pitää yltää vähintään lantiotasoon saakka. Oven materiaali pitää olla iskunkestävää ja rakenne tukeva. Rungon muuttaminen muilta osin, kuin moottorin ja vaihteiston korvakkeilta on kielletty. Korin nostaminen rungolta on sallittu maksimissaan 50mm (muutoskatsastettava tarvittaessa). Bensatankin saa poistaa alkuperäiseltä paikalta ja vaihtaa muualle(suositellaan ns. turvatankkia). Tankki, letkut/putket ja liitokset oltava tiiviitä, sekä eristettävä paloseinällä ohjaamotilasta. Katkaisimet ja mittarit ovat vapaat.
3.3. MODIFIED
Määritelmä: Auto kuten edellä. Lisäksi ovat jäljempänä mainitut muutokset sallittuja.
3.3.1. Renkaat:
Kilpailun aikana renkaat vapaat. Ilmakumirenkaat, joiden halkaisija enintään 1 metri. Renkaan kuviointi sallittu.
3.3.2. Vanteet:
Vanteet vapaat
3.3.3. Jarrut:
Jarrut ovat vapaat, mutta käyttöjarrun tulee vaikuttaa samanaikaisesti kaikkiin neljään pyörään. Kääntöjarrut kielletty. Seisontajarrun tulee olla erillinen järjestelmä käyttöjarrusta.
3.3.4 Ohjaus:
Raidetankoa saa vahvistaa (ei hitsaamalla).
3.3.5 Pakoputkisto:
Pakoputkiston ulostulot eivät saa osoittaa suoraan alaspäin. Pakoputkisto pitää yltää vähintään akselivälin puoliväliin saakka. Pakoputkisto on muuten vapaa melurajoituksin
3.3.6 Akselistot:
Tulee olla alkuperäistyyppiset ja kiinnityspisteet akselissa saavat muuttua. Porttaaliakselistot ovat sallittuja, mikäli auto on alunperin niillä varustettu. Akseliväli ei saa muuttua (toleranssi ±50mm). Tasauspyörästöt vapaat. Raideleveys vapaa.
3.3.7 Vaihteistot:
Vaihteistot, niiden sijainti ja kiinnikkeet vapaat. Lukumäärä säilytettävä alkuperäisenä. Sallitut vetotavat kilpailun aikana: neliveto ja takaveto. Automaattivaihteisissa autoissa käynnistysmahdollisuus vain P / N asennossa tai kytkettynä jarrupolkimeen(käynnistyy ainoastaan jarrua painettaessa).
3.3.8 Moottori
Vapaa apulaitteineen.
3.3.9 Jousitus ja iskunvaimennus:
Jousitus säilytettävä alkuperäistyyppisenä. Korotus sallittu. Riipukkeiden mittaa saa muuttaa. Kiinnityspisteet akselissa saavat muuttua (ei rungossa). Iskunvaimennus vapaa. Korkeudensäätö ajonaikana kielletty.
3.3.10 Kori ja runko
Korin ulkomittojenja muodon vastattava alkuperäistä. Lokasuojan aukkoja saa suurentaa 100mm. Helmakotelo/ helmapellin saa poistaa max. 100mm kuitenkin enintään lattiatasoon saakka. Korin saa muuttaa avoautoksi. Kuljettajan/kuljettajien tulee varusteineen sijaita auton turvakehikon ja korin sisäpuolella katsastuksessa. Tuulilasin ja kehyksen saa poistaa. Takaluukun saa poistaa. Pultattavien korinosien materiaalin saa vaihtaa (ei muotoa) Ns. flippikeula sallittu. Akun ja jäähdyttimen ja niiden sijainnin saa vaihtaa. Rungossa olevat puskurin kiinnikkeet saa poistaa. Muut rungon muutokset kielletty. Paloseinät kuten prototype ryhmässä.
3.4. PRO-MODIFIED
Määritelmä:
Auto kuten edellä. Lisäksi ovat jäljempänä mainitut muutokset sallittuja. Auton ei tarvitse olla tieliikennekatsastettu eikä rekisteröity. Ajoneuvon minimipaino 600kg ja maksimi paino 3500kg.
3.4.1 Renkaat:
Renkaat kuten ryhmässä Modified.
3.4.2 Vanteet:
Vapaat
3.4.3 Jarrut:
Jarrut ovat vapaat, mutta käyttöjarrun tulee vaikuttaa samanaikaisesti kaikkiin neljään pyörään. Kääntöjarrut sallittu. Seisontajarrun tulee olla erillinen järjestelmä käyttöjarrusta.
3.4.4 Ohjaus:
Hydrauliohjaus sallittu. Hydraulisen ohjauksen on toimittava myös moottori sammutettuna. Ohjauslaitteissa ei saa olla ylimääräisiä hitsaus tai muitakaan saumoja. Nelipyöräohjaus kielletty.
3.4.5 Pakoputkisto:
Pakoputkiston ulostulot eivät saa osoittaa suoraan alaspäin. Pakoputkisto pitää yltää vähintään akselivälin puoliväliin saakka. Pakoputkisto on muuten vapaa melurajoituksin
3.4.6 Akselistot:
Vapaa, mutta voima on välitettävä mekaanisesti.
3.4.7 Vaihteistot:
Vapaa. Lukumäärä vapaa. Vetotapa vapaa. Voima on välitettävä mekaanisesti (ei koske automaattivaihteistoa).
3.4.8 Moottori:
Vapaa.
3.4.9 Jousitus ja iskunvaimennus:
Vapaa. Hydraulijousitus kielletty. korkeudensäätö kilpailun/ ajon aikana kielletty. Akseliväli ei saa olla säädettävissä kilpailun aikana lukuun ottamatta auton jousituksen tai pyörien kääntämisen aiheuttamaa muutosta akselivälille.
3.4.10 Kori ja runko:
Kori vapaa, mutta pitää olla helposti tunnistettavissa sarjavalmisteiseksi autoksi. Korin tulee olla umpinainen kuljettajan lantiotasoon asti. Kuljettajan/kuljettajien tulee varusteineen sijaita auton turvakehikon ja korin sisäpuolella katsastuksessa. Korin pituus vähintään etuakselilta taka-akselille. Lasit pitää poistaa tai korvattava polykarbonaatilla. Runko vapaa. Runkoohjaus kielletty. Paloseinät kuten prototype ryhmässä.
3.5. PROTOTYPEMääritelmä: Rekisteröimättömät ja rekisteröidyt nelipyöräiset jokapyörävetoiset maastoautot, joiden omapaino minimissään 600kg ja enintään 3500 kg. Edellisten ryhmien kohdalla mainitut määräykset ovat voimassa, mikäli niitä ei näissä määräyksissä muuteta.
3.5.1. Renkaat:
Renkaat vapaat. Enimmäishalkaisijaltaan 125 cm.
3.5.2 Vanteet:
Vanteet ovat vapaat.
3.5.3 Jarrut:
Jarrujen on toimittava jokaisessa pyörässä. Seisontajarrun on toimittava.
3.5.4 Ohjaus:
Ohjauslaitteissa ei saa olla ylimääräisiä hitsaus tai muitakaan saumoja. Nelipyöräohjaus on sallittu. Hydraulisen ohjauksen on toimittava myös moottori sammutettuna (koskee myös 4-pyöräohjausta).
3.5.5 Pakoputkisto:
Pakoputkiston ulostulot eivät saa osoittaa suoraan alaspäin. Pakoputkisto pitää yltää vähintään akselivälin puoliväliin saakka. Pakoputkisto on muuten vapaa melurajoituksin
3.5.6 Akselistot:
Voima on välitettävä pyöriin mekaanisesti. Muuten vapaa.
3.5.7 Vaihteistot:
Vapaa. Lukumäärä vapaa. Vetotapa vapaa. Voima on välitettävä mekaanisesti (ei koske automaattivaihteistoa).
3.5.8 Moottori:
Vapaa.
3.5.9 Jousitus ja iskunvaimennus:
Vapaa. Akseliväli ei saa olla säädettävissä kilpailun aikana lukuun ottamatta auton maavaran säädön tai pyörien kääntämisen aiheuttamaa muutosta akselivälille.
3.5.10 Kori ja runko
Autossa on oltava runko sekä kori, joka peittää auton rungon ylhäältä katsottuna ohjaamon osalta. Korin tulee olla umpinainen kuljettajan lantiotasoon asti. Runko ja kori voivat olla oma valmiste. Kuljettajan/kuljettajien tulee varusteineen sijaita auton turvakehikon ja korin sisäpuolella katsastuksessa. Autossa on oltava paloseinät moottorin/ohjaamon ja polttoainesäiliön/moottorin välillä. Jäähdytys-, polttoainejärjestelmä ja hydrauliputket on eristettävä paloseinällä ohjaamosta. Runko-ohjaus on kielletty.
-------------------------
G-69 kertoo sulle
http://www.richstevens.com/you-r.htm
Edited by - G-69 on 02/01/2005 20:13:57