Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt
Näyttää ihan siltä, että hommaa on suunniteltu jo aika pitkälle..!
Mielenkiinnolla odottelen, kunhan ne kiinnitykset rakentelet. Olikohan tuo minun auto ihan identtinen rungon takaosaltaan ja siihen kiinnityviltä osiltaan?
Oma auto painoi viime katsastuksessa n. 5 tonnia, joten eiköhän tuo sinunkin sen 4,5 t noilla renkailla ja kunhan lavan saat rakenneltua. Huomenna taas katsastus, niin näkee, onko paino vielä sama. 
|
Bullshit suunniteltu.

Tilanne kaatuu eteen sitä mukaa kun huomaa että kaikki ei olekaan aivan kuten valokuvien ja kuulopuheiden perusteella kuvittelin.

Tässähän kävi niin että ajattelin asian valmiiksi militääriMannin kannalta mutta tämä paloauto on vinssin osalta olennaisesti erilainen.
Saa siis nähdä kostutko rakenteiden/rautojen osalta juurikaan ellet ole halukas laittamaan lavaa uusiksi:
Sen hetken kun uppouduin runkopalkkeja 'syvemmälle' eli todella kävin mittaamaan mitä tilaa siellä oikeasti on tarjolla, mitä on muutettavissa ja mitä liikutettavissa, tilanne on melko vittumainen. Vinssi on tässä mallissa likimain vetopalkista seuraavana ja tekee tilan todella ahtaaksi.
Jousien takakorvakkeet eivät ole kovin helposti korvattavissa tai ainakaan sinne ei mahdu mitään merkityksellisen vahvaa materiaa väliin eikä vietereitä saa siirrettyä akselilla ulospäin, kiitos akselivalussa olevan klunssin. Tällä tietoa kyseeseen tulisi apurunko runkopalkkien päälle suorakaideprofiilista, kiinnitys orggiskiinnityskorvakkeisiin sekä runkopalkkien kylkiin takapäästään. Ottaa pystysuunnassa momenttia vastaan ja riittävästi ristiinjäykistettynä myös kiertoa. Alkuperäinen vetopalkki mäjelle ja tilalle apurungon takaosan yhteen kytkevä palkki johon tuppisovite on vielä jollain tarkemmin määrittelemättömällä tavalla integroitu. Laser- ja vesileikkaus tulee olemaan kuuminta hottia.
Se mikä ratkaisussa närästää on se että sovite tulee runkopalkkien sisäpuolelle eli heti toistakymmentä senttiä kapeammaksi joka taas ei yleisesti ole hyvä lujuuden kannalta. Toisaalta tukijalat ottavat sivusuuntaiset voimat vastaan eli ongelma on lähinnä ajon aikana. Varmaan joku varmuusvaijeri että pysyy mukana jos rojahtaa tielle.
Parametrit suunnittelun tässä vaiheessa:
-Vinssistä ei luovuta.
-Levyrakenteinen tuppisovite tyyliin Jake
-Nosturi tulee asennettavaksi mahdollisimman alas.
-Sivuille kaatava kippi, nosturivoimalla (Lenkit sivuilla jotka voi raksilla kytkeä koukkuun) kippaavana. Varsinainen taka-ajatus on se että apurunko tarvii joka tapauksessa poikkituet ja tulee mahdollisuus vaihtaa toisenlainen päälirakenne saranoiden päälle.
Mistä luovuttu:
-Näppärä rakenne jossa kulkevat kivat muotoon leikatut ja rei'itetyt levyt runkoaisojen sivussa mihin sovitetaan takajousen korvake ja takaosaan tuppisovite.
En ole vielä hahmottanut/piirtänyt tilannetta lavan pituuden suhteen eli tilanne helpottuu olennaisesti jos lavan takalaita tulee (Eli se näyttää hyvältä=pääsuunnittelukriteeri.

) runkoaisojen yli ja siis tuppisovitteet eivät jää törröttämään lavan takalinjan taakse. Tämä avautuminen kuitenkin tämänhetkisillä vitutuksilla ja tiedoilla.
Jossain näin (FMG itävalta) Moggiin laitetun nosturille hieman saman tyylisen kiinnityskorvakkeen kuin kauhoissa ym. jossa pilkin kiinniketarjotin lasketaan yläosastaan aisojen päissä oleviin koukkuihin ja vedetään alhaalta hahloihin. Olisi ainakin lyhyt.
Hetken jo mietin että vittu, vanhan liiton tuppisovitteet apurungon palkkien sisään mutta ei. Ei ainakaan vielä.

Tulee olennaisesti ja ihan kaikella tavalla työläämmäksi kuin elättelin mutta niinhän se aina.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt
Kyllä se +1000 Nm on hyvin mua jaksanut työmatkat kuljettaa ja eleettömästi hakureissulla kyllä kuljetti n. 7 tonnin yhdistelmää. Nyt kun viikon olen ajanut taloudellisuusajoa ja todennut sen taloudelliseksi, niin kohta sitten voi alkaa vähän suorituskykykä enemmän testailemaan! 
|
..huokaus ja haikeus..
-