Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 22.03.2015, 18:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Tarkennuksena vielä tuohon minun esimerkkiin, niin tuo yhdistelmä toimii parhaiten minun autossa ja ajossa krossissa jossa mennään kaasupohjassa 1/3 osaa ajasta. Lukkoykkösen ollessa kokoajan päällä vaihteiston linjapaineet ovat korkealla ja maksimaalinen moottorijarrutus on myös käytössä josta on suuri hyöty.
D asennossa laatikon tuhoaisi nopeasti tuossa käytössä kun vaihteisto vaihtelisi vaihteita muutaman sekunnin välein aina kun nostaa tai painaa kaasua.
No juu, officrossissa voi toimia tuolla systeemillä ihan mukavasti, varsinkin jos jengat ja ajonopeus pysyy riittävän korkealla suurimman osan aikaa. Toisaalta luulisin, että auton menohalut ja laatikon lämmöt olisi tiheillä perillä vielä paremmat, vaikkakin vaihteisto vaihtaisi useammin. Varmaan esim. pakkokakkosella voisi nopealla puolella toimia silloin ihan mukavasti?

Ainakin omassa kun jossain tyhjällä auraamattomalla kentällä leikkinyt lappu lattiassa isoa kovaa 40-60cm pakkaslumessa jakoaski isolla puolella, niin itsellä toimi juuri pakkokakkosella tiheillä välityksillä tosi hyvin Mutta kuten todettua, jokainen auto ja laatikko on vähän omansa, eli mikä toimii yhdessä ei ole toisessa välttämättä hyvä.


Lainaus:
Paras vaihtoehto olisi tietenkin lyhyemmät välitykset ja manuaalikoneisto jolloin vaihteena olisi juuri se minkä kepistä valitsee, mutta tämän hetkiseen (AOD) lootaan ei järkeviä manuaaliventtiilikoneistoja saa. Tulevaisuudessa tilalle on suunnitteilla vahvempi laatikko manuaalikoneistolla. Ja tottakai hitaammassa metsämönkimisessä mennään hitaalla puolella eikä turhaan poltella öljyjä venyttämällä väkisin isoilla välityksillä.
Näinpä juuri. Jos tähän vielä tarkennan omia kokemuksia, niin minulla oli ensi alkuun Grandissä 32" renkaat ja alkuperäiset 3.73 välitykset reilun vuoden verran. Kun vaihdoin tilalle 4.56 välitykset, niin hitaalla puolellakin ero ryömintänopeuksilla, kallioportaissa yms. oli kyllä huomattava. Eli vaikka jaksoi mennä hyvin 3.73 välityksillä, niin on se ollut hitosti mukavempaa tiheillä perillä - menee useimmat kikkailupaikat paljon vähemmällä kaasulla nopealla puolella myös kulkee paljon kevyemmin, käytännössä yhtä hyvin kuin orkkiskunnossa pikkurenkailla joten tuollaisessa officrossi- tyyppisessä kovemmassa menossa isolla puolella jaksaa kulkea puutumatta. D- päällä tosin en ajaisi siltikään, laatikko arpoo miedosta shift kitistä ja linjapaineen säätämisestä huolimatta osakaasulla turhan herkästi liian ison vaihteen päälle.


Tästä siis voidaan päätyä siihen, että offikäytössä automaatti toimiakseen hyvin vähän joka tilanteessa ei ole ihan simppeli laitos. On omasta mielestä silti miljoona kertaa keppivaihdetta mukavampi ajaa kaikin puolin, mutta tietyt "huonot" ominaisuudet poistuu vain laatikkoa säätämällä ja manuaalikoneistolla - tai uusissa älylaatikoissa softapuolen ohjelmistomuutoksilla niissä missä mahdollista (mm. GM:n uudet laatikot; Moparin tuotteet ei siinä mielessä yhtään niin helppoja, Fordeista en tiedä?). Näillä muutoksilla taas sitten voi tuhota normaaliajoon sopivat ominaisuudet, jos on monikäyttöautona..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.03.2015 18:13
Vastaa lainaten