Näytä yksittäinen viesti
  #58  
Vanha 13.03.2015, 01:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Onkos kukaan koskaan ajatellut itse tehdä dynoa?
Joskus juttelin niin yksinkertaisimmillaan ois tarpeeksi iso jarru jonka satula laakeroida ja siihen vipu päähän
Jarruahan saa kun hakee romikselta vaikka 3 kpl 38tonnisen mesen etulevyjä satuloineen ainoo, et tarttee kunnollisen lukon tai sit molemmille puolille jarrupaketin
Sit vaan lisätään jarrutus tehoa kunnes autosta loppuu paukku ja netistä löytyy varmaan kaaviot joilla laskea tehot

Mahdollisuutenahan tossa on kans teräsrummut koko auton leveydeltä, mut menee hankalemmaksi toteuttaa toisaalta jos autotraileriin tekisi niin ois mobiili laite
Ei mikään ongelma tehdä omaa "harrastelija" dynoa: toki tuo sinun konsepti tuottaa aika äkkiä valoa....

Siis dyno, jonne voi tuupata suuruusluokkaa 200+ Kw JATKUVAA TEHOA/ siis minnuutti pari, on yksinkertaisimmillaan palju, jossa on laakeroitu veden alle esim. 2-4 kpl kuorma-auton jarrulevyä, joissa satulat molemmin puolin, ja esim. metrin varrella mitataan jarruvoimaa, kun jarrusatuloihin syötetään painetta esim. maasturin kytkinsylinteristä tehdyllä pumpulla tms.
P.S tuo veden lämpötila on aika tärkeä, mahdollisimman kylmä on paras pitemmissä vedoissa, siis joki/järvi olisi hyvä "lämmön hukkaus kohde"
Toki toimii vaikka k.o palju olisi höyrykattilana, mutta nuo levyjarrut ei toimi loogisesti, jos vesi kiehuu levyn jäähdytys rivoissa....
Vastaa lainaten