Tässä taitaa olla jo montakin eri auton valitsijaa ja eri kriteerit mutta vastataan jotain omia näkemyksiä, jos ne sotkisi edes jotain.
Ensin tietysti kannattaa miettiä, paljonko sitä ajoa on, kannattaako olla bensa vai dieseli. B-korttivehkeissä hlö-auto diesel on aika kallis ylläpitää pienillä ajoilla ja isoilla ajoilla isommat bensakoneet voi olla käyttökuluiltaan kalliita.
Hiluxilla ei laillisesti matkusta kuin kaksi henkeä ja manuaaliset napalukot ei ole äkkinäisessä tarpeessa kovin kätevät: esim kaupungissa normaalisti ajelet takatuupparina ja tuleekin se jäinen ylämäki... Tämmöistä tilannetta katseltiin pari viikkoa sitten. Ei kun auto keskelle tietä parkkiin ja lukkoja kääntämään. Ja napalukot päällä vähäisestä tehosta häviää paljon. Oman kokemuksen perusteella 4wd ei myöskään mene takavedolla lähellekään sinne mihin pelkkä takaveto, se todella vaatii nelivetoa. Nelikon takajousitus on ehkä vähän jäykempi tai jotain. 110 hiluxista nelikkohiluxia ajellut työn puolesta , itsellä vanhempi takaveto. Ja lavat varsinkin ruostuvat. Ja voimaa saisi olla enemmän.
Terrano on ihan kätevä ja eikös ne ole jopa 7hlö autoja, tosin ahtaita siihen. Meni hangessa ainakin mukavasti. Töissä tämmöistäkin ajelin, en osta itselle, kun en vaan enää nissania osta. Se on vaan minun periaate, ei perustu faktoihin.
2001 pitkä td hiace oli myös ihan positiivinen yllätys. Ei raketti mutta tasavahvaa vetoa, näitähän saa myös bussina. Oli töissä hippiosaston käytössä, vetivät kärryä ja sellaiset transpeedit renkaina, pääsin sillä silti pahaan paikkaan ja poiskin. Kääntösäde kylläkin luokkaa lentotukialuksen luokkaa. Kulutus siedettävä. Jokusen tuhannen ajoin tuolla.
Viime kesän ajelin Opel mokalla, matala maavara ja pienihän se autoksi on mutta menee paremman puutteessa. Jos ei mitään varsinaista offia aja, niin pääsee silläkin. 8litran kulutus 1,4 turbolla.
No previa 4wd, ruostettahan niissäkin on, ikääkin alkaa ekan polven autoilla olla. Ei mikään metsäauto, pitkä akseliväli ja suhteellisen matala (korkeampi kuin ooppeli). Näppärämpi kääntymään kuin hiace, menee kohtuullisesti pehmeässäkin maastossa ja kyytiin mahtuu 7-8hlö. Bensaakin vie kuten isommat autot. Ei ehkä luotettavin Toyota mutta pärjää volkkarille
Chryslerin voyager, on myös nelivetoja. 3.3:lla awd mallilla on tullut ajeltua. Vaihteisto taitaa olla heikko paikka. Bensaa meni 12l huitteilla, samaa luokkaa previalla.
Astroja ei ole nelivetona tullut ajettua mutta takaveto 4.3tbi:llä on selkeästi taloudellisempi kuin nelikko previa ja voyager. Ruostuu kyllä, suurin osa pakuja kovalla takapenkillä. Nelikot taas usein 7-8hlö.
Jeeppi on ollut työn alla vuoden ja sitä on saanut harrastaa, on hitsattu ja laitettu uutta osaa. Amerikan sähköt on yksinkertaisia mutta huonosti suojattuja, kontaktivikoja yleisesti aika paljon. Jeeppi on vuoden aikana nähnyt tietä 20km, joten kulutus on vielä näkemättä. Meni jopa hangessa takavedolla ja nelivedolla on käyty metsässäkin, ihan vakio on.
En osaa kyllä sanoa mikä olisi paras, ehkä se ruosteeton Toyota