Minkäslainen panhardi sinulla siellä on? Löytyykö ihan kuvaakin?
Niitä on kahta tyyppi:
1. Huonoja/ paskoja
2. Hyviä/ toimiva
Tuo ykköstyypin panhardi on kuten alkuperäinen tehtaan tekele: menee korinpäässä pystysuunnassa telineestä läpi vain yhden "tason" läpi, ja on pallonivelellä. Tästä vielä huonommat aftermarket- versiot on sellaisia, joissa tehtaan kartioreikä porataan suoraksi/ isommaksi, ja laitetaan sinne järeämpi tavallinen pultti jumalattoman tiukkaan. Se on vielä tehtaan tekelettäkin huonompi idea. Löystyy ihan satavarmasti.
Kakkostyypin panhardi (hyvä/ toimiva) on sellainen, jossa tulee uusi kiinnike korin päähän, jossa panhardi on käytännössä palkin sisällä, ja pultti menee vaakatasossa kahden eri pinnan + panhardin puslan läpi (kuten akselinpään kiinnikkeessä).
Akselinpuoleinen kiinnike taasen on vähän turhan ohutta peltiä, ja siinä käy niin että reikä väljenee lopulta soikeaksi. Itse olen Jeeppihini tehnyt uuden kiinnikkeen, tai vähintään vahvistanut alkuperäistä hitsaamalla latanpätkän alkuperäisen reiän päälle ja porannut siihen 10mm reiän. Jos panhardin pusla antaa myöden, kannattaa suurentaa reikä samantien 12mm pultin mentäväksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.
Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.
Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
|