Viestiketju: G-Mersu Saksasta
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 07.03.2015, 10:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.094
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Snow Näytä viesti
Kysymyksiä:

-Mitä kannattaa hoitaa ennen lähtöä? (Tarjoukset, vakuutukset jne)
Etit vaihtoehtoja järkevän matkan päästä toisistaan. Saksa on iso maa, baanoja pääsee teoriassa nopeasti, mutta ylläreitäkin tulee ruuhkan (stau) muodossa isollakin baanalla, etenkin kesäloma-aikaan. Vuokra-auton varaat kentältä valmiiksi.

Autolle saa vakuutuksen kaskon soitettua puhelimella päälle sieltä käsinkin, valmistenumero riittää.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Snow Näytä viesti
-Tinkiminen ja maksaminen? (Olen kuullut että käteinen on ainoa järkevä vaihtoehto ja hinta ei paljoa tipu?)
Saksalainen (autoliike) ei paljoa tingi, käteinen helpoin. Jos korttimaksu onnistuu, ota kortin limiiteistä selvä ennen sinne menoa että maksu onnistuu.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Snow Näytä viesti
-Mitä/miten tulee tarkastaa tekniikka, jotta ei tule yllätyksiä?
-Saksan pään byrokratia? (Rekkari/kilvet jne)
-Mitä tulee tarkastaa jotta ei osta varastettua autoa (runkonumeroiden tarkempi sijainti -> palopelti?)
Öljyvuodot, epämääräiset äänet, korin kunto/mahdolliset kolarikorjaukset, jarrujen tasaisuus, levyjen kunto, pyydä katsastamaan auto jos epäilyttää.

Saksasta saat keltapäiset kilvet ilman auton tietojakin vaikka ennen kuin tiedät minkä auton edes ostat(täytetään jälkikäteen käsin vaaleanpunaiseen korttiin), maksaa n. 90€/5 päivää sis. vakuutuksen. Punapäiset kilvet jos haluat, niin auto rekisteröidään sun nimiin eli tällöin pitää olla auton paperit selvät ja kauppakirja tehtynä. Voimassaolo alk. 2 viikkoa ja hintaa n. 160€. Molemmilla saat ajaa Suomeen. Rekisteröinti on melkosta hyppelyä luukulta toiselle ja välissä kilpipajassa vieressä. Englanniksi ei yleensä ole juuri ohjeita eikä kaikki osaa englantia tavuakaan. Aikaa palaa ja hommaa kannattaa lähteä työstämään hyvissä ajoin, rekisteröintibyroot kun menee yleensä kiinni jo alkuiltapäivästä. Jos myyjä voi hakea kilvet, se on iso helpotus ainakin ensikertalaiselle.

Runkonumero on rungossa oikealla, valmistajankilpi moottoritilassa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Snow Näytä viesti
-Suomen pään byro ja kustannukset?
Kävin tutustumassa tullin päätöksiin, mutta G tuntuis olevan aika harvinainen tuontiauto, joten en löytänyt vastaavaa tapausta. Oma arvio olisi noin 2k€???

Kannattaako rekiteröidä pakettiautoksi? (Mahdollisuus laittaa firman nimiiin.) Onko katsastuksen suhteen odotettavissa yllätyksiä ja mitä homma tulee kustantamaan.
Täällä päässä tullille käyttöönottoilmoitus ja 5 päivän sisään autoveroilmoitus sisään. Käyttöönottoilmoituksella saat kats.konttorilta siirtokilvet 3 kk:si/autoveropäätöksen eräpäivään.

Autovero menee käyttöönottovuoden mukaan 1.1.2015 jälkeen, eli samalla prosentilla mitä vastaavasta suomiautosta on aikoinaan otettu. Riippuu kovasti iästä. 3.5.1993 uudempi
kannattanee rekisteröidä kaksikäyttöpakettiautoksi niin pääsee 25% verolla 2008 asti, tai jos ei takapenkkiä tarvitse niin sitten tavalliseksi pakuksi.

Rekisteröintikatsastus maksaa n. 120-270€ riippuen katsastusasemasta ja siitä onko Saksan katsastus voimassa suomalaisen laskukaavan mukaan vai ei. Lisäksi tarvitset vaatimustenmukaisuustodistuksen jos auto on Saksasta tuotu ja 1.1.1996 jälkeen käyttöönotettu. 1.1.1998 alkaen euro-henkilöautot on EU-tyyppihyväksytty, joten silloin ei tarvitse, mutta 1.1.2001/1.1.2002 (>2500 kg) alkaen tarvitaan täydelliset tyyppihyväksyntätiedot eli CoC-todistus tai vaatimustenmukaisuustodistus jos ei otteella lue noita tietoja. Todistus maksaa n. 120-150€.
Vastaa lainaten