Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 04.03.2015, 21:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

http://www.turbotec.com/henkiloautot...kysyvastaa.php
Lainaus:
Onko Dieselbox tai tehoyksikkö sama asia kuin lastuttaminen/optimointi?

Dieselboksit, lisämuistit, tehoyksiköt ym.. ovat moottorin ohjauksen johtosarjaan lisättäviä komponentteja joiden tarkoituksena on muuttaa ja välittää ohjainlaiteelle virheellistä tietoa moottorin kuormitustilasta sekä syötetystä polttoainemäärästä.

Esimerkiksi:
EDC-jakajapumpun syöttömäärää säädellään ohjainlaitteelta tulevalla virtamäärällä. Jotta ohjainlaite voi hallita syöttömäärää tulee ohjainlaitteen saada tieto jakajapumpun antamasta syöttömäärästä. Syöttömäärään suhteessa olevaa ja takaisin kytkettyä jännitetasoa muuntamalla voidaan lisätä syöttömäärää ja sitä kautta moottoritehoa.
Common-Rail dieseleissä tehoyksikkö yleensä nostaa ainoastaan ruiskutuspainetta, vääristämällä ohjausyksikölle saapuvaa ruiskutuspainetietoa.

Lisäbokseilla voidaan lisätä karkeasti syöttömäärää koko kierroslukualueella, mutta ei ahtopainetta, muuttaa EGR-venttiilin toimintaa, ruiskutusennakkoa ym. ohjainlaitteen hienosäätämiä toimintoja. Joissakin ajoneuvoissa teho saattaa tehoyksikön virheellisen toiminnan vuoksi aiheuttaa vikatilan, tai tehon alenemisen.
kulutusnäyttö näyttää todellista alhaisempia lukemia. (ohjainlaite laskee kulutuksen ruiskutusajan ja paineen perusteella.)
Luistonesto/ajovakaudenhallintajärjestelmä saavat virheellisen tiedon moottorin vääntömomentista. (ohjainlaite laskee vääntömomentin perustuen ilmamäärään ja syötettytn polttoainemäärään.)
Automaattivaihteisto saa virheellisen vääntömomenttitiedon.
Vääntömomentin rajoitus vaihdetta vaihdettaessa ei toimi suunnitellusti johtuen virheellisestä vääntömomenttitiedosta.
Partikkelisuodattimen puhdistussykli ei toimi suunnitellusti.
Vastaa lainaten