Näytä yksittäinen viesti
  #62  
Vanha 03.03.2015, 19:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Jännä tuo vääntömomentista laskeminen... Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.

Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. Tehoa tais olla 800 hv...
Juu, ei nuo Formula-1 koneet todellakaan ihmeitä väännä. Tämän kauden moottoreissa sentään on jo reilut 400Nm.. korkealta ja kovaa, muttei mitään voimaa
Jonkinmoinen ero esim. Nascar- moottoreihin: perinteisiä patarautalohkoja, kaasareilla ja 2-venttiilitekniikalla olevia työntötankokoneita. Silti kiertävät ~9000rpm, tehoa reilu 800 heppaa ja vääntöä ~700Nm


Tuo vääntömomenttihomma on sinänsä ihan hyvä, että ainakin näihin jenkkilahnoihin on mahdollista laittaa ihan kohtalaisia koneita tilalle. Vaikkapa omaani saisin vaihtaa koneen puolesta 468Nm + 20% = 579Nm. Alkaa löytyä tehoiltaankin jo ihan kohtalaisia moottoreita missä on tuollaiset lukemat, esim. Moparin 6.1 litran moderni Hemi (425Hv/ 569Nm) ..eli ei muutakuin romutettua SRT8 Grand Cherokeeta metsästämään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten