Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Jännä tuo vääntömomentista laskeminen... Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.
Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia.  Tehoa tais olla 800 hv...
|
Juu, ei nuo Formula-1 koneet todellakaan ihmeitä väännä. Tämän kauden moottoreissa sentään on jo reilut 400Nm.. korkealta ja kovaa, muttei mitään voimaa

Jonkinmoinen ero esim. Nascar- moottoreihin: perinteisiä patarautalohkoja, kaasareilla ja 2-venttiilitekniikalla olevia työntötankokoneita. Silti kiertävät ~9000rpm, tehoa reilu 800 heppaa ja vääntöä ~700Nm
Tuo vääntömomenttihomma on sinänsä ihan hyvä, että ainakin näihin jenkkilahnoihin on mahdollista laittaa ihan kohtalaisia koneita tilalle. Vaikkapa omaani saisin vaihtaa koneen puolesta 468Nm + 20% = 579Nm. Alkaa löytyä tehoiltaankin jo ihan kohtalaisia moottoreita missä on tuollaiset lukemat, esim. Moparin 6.1 litran moderni Hemi (425Hv/ 569Nm)

..eli ei muutakuin romutettua SRT8 Grand Cherokeeta metsästämään..