Näytä yksittäinen viesti
Vanha 26.02.2015, 21:37
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator

Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Mitenkäs vapaa-ajan asunnossa jossa 150W paneeli katolla ja akkuna 220A. Käyttö on todella harvaa ja pääasiassa kännykän/läppärin lataamista, pientä led valaistusta kerran tai pari kuussa ja kesäisin paimenpojan käyttöä. Pysyykö akku pirteenä jos sitä vaan ladataan syys-talvi aikana auringon mukaan
Akku pysyy hyvinkin kunnossa, jos kuormaa ei talvella ole ja aurinkopaneeli lataa sitä. Minulla on 180Ah akku ja n. 55W paneeli. Pari viikkoa sitten kävin katsomassa tilannetta ja ominaispainomittari kiipesi ihan huippulukemiin, vaikka paneelin päällä näkyi olevan sillä hetkellä n. 80% pinta-alasta peittävä lumikerros. Paneeli saa valoa kuitenkin sen verran talven aikana, että akku pysyy kunnossa. Kokemusta tästä on jo yli 15v ja parin akun ajalta. Alkuun käänsin paneelin pystympään talveksi, mutta sittemmin paneeli on ollut ns. kesäasennossa ympäri vuoden. Kuormittamattoman akun kanssa se on riittänyt oikein hyvin ainakin täällä etelä-Suomessa.

Akun itsepurkautuminen on aika pientä, kunhan akku on kylmässä. Latautuminenkin tosin on silloin heikompaa, mutta kuormittamaton akku pysyy aurinkopaneelin avulla hyvässä kunnossa. Itse asiassa se pysyy niin usein paremmassa kunnossa kuin jossakin lämpimässä varastossa muistinvaraisen satunnaisesti ladattuna. Olin pilata edellisen akun sillä tavoin, mutta sain sen onneksi elvytettyä. Sen jälkeen se oli vielä vuosikaudet käytössä, kun oli ympäri vuoden aurinkopaneelin lataamana.