Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeepjeep
Kiitos vastauksista!
Tässä sitä sitten on miettimistä mimmosen korotuksen tekee. Kaveri joka on enemmän noitten offi pelejen kanssa pelannut suositteli kyllä vaan maltillisempaa 2" korotusta kun pääpaino on kumminkin maantie-ajo.
|
Siinä tapauksessa suosittelen tuota ~2" korotusta, hyvillä iskareilla ryyditettynä.
Lainaus:
Kun en haluaisi ihan hirveesti jeepin jo vakiona melko surkeita ajo-ominaisuuksia heikentää.
|
Riippuu tietysti mihin vertaa, eihän nämä henkilöautoja ole. Mutta WJ:n ohjaus kunnossa ollessaan on parhaimmasta päästä mitä voi jäykkäakselisessa maastoautossa olla. Jos auto ei tunnu pysyvän tiellä ja/ tai sitä joutuu koko ajan ohjaamaan, on alustassa tai ohjauksessa vikaa/ väljää jossain päin.
Kaikki riippuu rälläkän käytön määrästä

Ei tuo 255/70-16 mikään kovin paljon orkkista isompi ole, joten pitäisi mahtua pyörimään likipitäen vakionakin. Riippuu toki hieman vannevalinnastakin - ulospäin levittävä vanne vie renkailta tilaa, koska kääntyessä rengas ottaa helpommin kiinni pyöränaukon etu- tai takareunaan, ja toisaalta ristiriipunnassa rengas ei taivu kaaren sisälle, vaan ottaa kiinni kaaren reunaan.
Toisaalta levittävämmällä vanteella leveä rengas ei ota yhtä helposti kiinni tukivarsiin äärikäännössä, ja onhan auto paremman näköinen kun renkaat on vähän leveämmällä. Tukevoittaa myös kulkua maantienopeuksissa, kunhan ei aja urissa.
..ja sitten muistaa sen tärkeimmän: korotuksen määrä ei suoraan auta rengaskoon kasvattamisessa, koska näissä "soccer mom"- Jeepeissä on varsin ahtaat pyöränkotelot! Ilman sisäänjouston rajoituksen lisäämistä korotusjousilla rengas pääsee käytännössä aivan yhtä syvälle kuin orkkisjousilla -> renkaat ottaa auton rakenteisiin kiinni. Sisäänjoustoa joutuu usein rajoittamaan myös siksi, että korotussarjojen iskarit on pidemmät, jolloin iskari pääsee pohjaamaan ennenkuin jousitus pohjaa -> iskarit tai niiden kiinnikkeet hajoaa. Iskari EI saa toimia joustonrajoittimena!
Eli rengaskokoa voi kasvattaa vain, jos samalla rajoittaa sisäänjouston määrää suhteessa kasvaneeseen renkaan halkaisijaan, ja/tai avartamalla kaaria. Alustakorotuksella saat riittävän sisäänjouston määrän isommalle renkaalle, sisäänjouston määrää sopivasti rajoittamalla saat renkaan pyörimään ilman pelkoa että se ottaa johonkin kiinni