Siis perinteinen akkuhan räjähtää silloin, kun sitä ladataan, niin vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi, ja kun sitä on tarpeeksi paljon (ilmaan sekoittuneena) ja jostain saadaan kipinä, esim. sulake palaa taikka päävirtakytkin avataan/suljetaan.
Ja mitä tiiviimpi kotelo, sitä paremmin tuo vety/happi seos pysyy siinä....
Toki akku "ottaa loparit" myös oikosulussa, mutta silloin se yleensä enemmänkin muistuttaa suihkulähdettä taikka "mosahtaa".
Minä tekisin akkukoteloon reikiä sekä alareunaan/pohjaan että yläreunaan/kanteen.
Ja tuo jännitehäviö ei ole ongelma pelkästään akkua purettaessa, vaan myös ladatessa: normaalin lyijyakun vastaanottama latausvirta voi olla aivan eri, jos akulla on ESIM. 14 voltin sijaan vaan 13,8 volttia (ja tähänkin vaikuttaa lämpötila, akun kunto ja ....)
Tuota jännitehäviötä on suhteellisen helppo mitata esim. vinssatessa, että paljonko siihen akun + navan ja vinssin releboksin +navan väliin sitä jännitehäviötä kertyy... ja sama sitten maa puolelta...
p.s tuo kuvitteellinen runkoaisa 40x80 3mm seinämällä on poikkipinta-alaltaan noin 700mm2, ja niitähän on perinteisesti 2 rinnakkain....
Siis vaikka rauta johtaa sähköä vain vajaan 1/5 osan tuosta kuparista, niin tuo 10x suurempi poikkipinta-ala auttaa kummasti.
Toki tuo akkukaapelin liittäminen runkoon pitää tehdä huolella, kuten kaikki muutkin asennukset.
tuo -Rak- linkittämä
http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/ on todella hyvä laskuri, ja huomattavan helppo käyttöinen.