Tuo on tiedossa. Taidan käydä neuvottelemassa vielä konttorilla asiasta. Eikös tuossa kaiken järjen mukaan virtalukosta katkea virrat ja käyntiin ei saa vaikka kuinka nappia hakkaa. Miten se sitten eroaa ajonestolaitteesta, vain insinööri voi sen tietää... Kolmeakselisethan menee kuorma-autoina, eli niissä ei vaaditakkaan. Lakipykälä menee katsastajan käsikirjasta kopioituna seuraavasti:
"01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla
erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 +
405/66
- vaatimukset ja hyväksyntä MaA Tpp 21 §, 392/57 + 233/67
OHJEET
Tarkastetaan laitteen olemassaolo, toiminta ja hyväksyttävyys
Muutto - ja maahantuontiajoneuvot
- jos ajoneuvo on EY - tyyppihyväksyttyä mallia tai FMVSS - hyväksytty (ajoneuvossa oleva
tarra) katsotaan luvattoman käytön estävän laitteen täyttävän vaatimukset. Muuttotavarana
tuodussa autossa lukkolaite hyväksytään tuontimaan määräyksien mukaisena.
- mikäli ajoneuvo ei ole edellä kuvatunlainen, ohjauslukko ja yleensä myös vaihdelukko
hyväksytään katsastuksessa, mikäli se täyttää toiminnalliset vaatimukset.
- muunlaista kuin edellä tarkoitettua luvattoman käytön estolaitetta ei tule katsastuksessa
hyväksyä. "
Eli jos tuota tulkataan, toimii nykyinen virtalukko mielestäni luvattoman käytön esteenä. Se mitä lisäarvoa ajonesto tuohon tuo, en maalaisjärjellä ymmärrä. Eipä nuo jälkiasennus ajonestot mitään ihan mahdottomia ole ohittaa, jos oikeasti haluaa juuri tuon kopin viedä mukanaan.
Viimeksi muokannut Pata : 21.02.2015 18:27
|