Näytä yksittäinen viesti
Vanha 14.02.2015, 13:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Käyttö/tarve ratkaisee aika paljon...

Ja sitten se seikka, että talvella akut tyhjenee ja jäätyy....
Jos hyvän meinaa tehdä (esim. mökille), niin akuille oma "maakellari", jossa talvellakaan ei ole paljoa pakkasta.
Ja tosiaankin nuo johdotukset on tehtävä huolella, siis tuo 12v jännite huonoa kulkemaan pitkissä johdoissa, ja invertteriä en jättäisi "maakellariin" säilytykseen...
Ja itse laittasin niin ison akkukapasiteetin, että "koskaan" ei tarvisi purkaa kuin puoliksi, lisää varsinkin starttiakkujen kestoikää. Ja sitten generaattori kaveriksi, että saa akut ladattua täyteen, jos meinaa olla pilvistä: halvasta irtomoottorista pyöritys laturille, ja sitten automaatti sammutus, kun latausvirta alkaa laskea reilummin; niin voi jättää genun pärräämään, kun lähtee pois mökiltä, ja kun akut on täynnä, sammuu omia aikojaan.
Ja sitten jos vielä noista paneeleista: tuo minun halvista halvin 50w? paneeli ei siedä juuri yhtään varjoa; aurinkoisena kesäpäivänä työntää luvattua virtaa 13,8 jännitteellä, mutta kun pistää luudan varren varjostamaan paneelia niin virta tippuu noin kulmanneksen. Kaverilla pikkasen parempi vastaava paneeli, ja siinä virta ei tipu kuin vajaa puolet siitä mitä minun paneelissa.
Vastaa lainaten