Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 23.12.2004, 14:04
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Veejii laittoikin hyvän luettelon mahdollisista vikakohdista. Lisätään vielä hehkureleen toiminta, eli mittaa hehkujen kiskolta, että sinne tulee virta kun joku apulainen hehkuttaa.

B-kohtaan omia kokemuksia: tarkoittaa siis jo sitä tilannetta, että startti saattaa pyörittää konetta ihan riittävän tuntuisesti, mutta lähtee silti hieman köhien käyntiin. Tämä saattaa johtua siitä, että ikääntyneet akut ei jaksa saada hehkuja tarpeeksi kuumiksi jotta kone tärähtäisi siististi käyntiin. Huomasin omista akuista tämän ja kun vaihdoin vähemmän käytetyt toisesta autosta tilalle, katosi semmoinen pieni parin-kolmen ensimmäisen sekunnin ontuminen. Toki starttikin pyöri hieman vauhdikkaammin, mutta ei paljon.

Jos startti pyörittää reippaasti, mutta ei lähde käyntiin, on syynä sitten joku muu kuin akku. Yksi kylmempi hehku ei tee kunnossa olevasta koneesta pikkupakkasilla vielä käynnistymätöntä (käy silti huonosti alkuun), mutta useamman pimeneminen kyllä.

Himmeneekö sisävalo reilusti, kun hehkutat tai sahaat konetta käyntiin? Jos valo himmenee jo hehkutuksen aikana, voi syy olla akuissa tai likaisissa/löysissä akunkengissä.

Kylmäkäynnistysohjeena ainakin oman pakun ohjekirjassa sanottiin muistaakseni -20C ja kylmempään ilman moottorinlämmitintä, että kaasu pohjassa käynnistys ja heti kun lähtee, löysätään kaasu pois. Noin ei ole tosin tarvinnut tehdä koskaan, kun aina on lähtenyt kaasuun koskematta. Siinä on semmoinen sähkösolenoidi, joka pukkaa vähän pumpun vipua aukipäin kun kone on kylmä ja se on riittänyt toistaiseksi.


Vastaa lainaten