Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
|
Mitä itse olen mitannut tuota c-tek 10A latausjohdossa olevaa, niin 1,3 - 2,5 mA vilahtelee fluken näytössä, toki huomattavan epä luotettava mittaustapa...
Mutta jos syö ylimääräistä vaikka yhden milli amppeerin, niin se on ladattava tavalla taikka toisella....
ja kun ylläpitolatureita asennellaan, niin monesti on kyse siitä, että auton sähköt on jossain vaiheessa känyt vähänä.
Ja jos esim. tuo minun ctek:n indikaattori vilkuttelee talvella kuukausi tolkulla, niin tuo 1-2 Ah/kk tekee hallaa varsinkin pienille akuille; voi verrata esim. siten, että jos 5 amppeerituntia ei merkitsen mitään, niin jättää edellisenä päivänä auton parkkiin valot päällä puoleksi tunniksi 25 asteen pakkaseen, ja seuraavana päivänä kokeilee käyntiin.
Mutta nykyautoissa on niin paljon sähköä syövää älyä, pahimmillaan jopa suunnittelukukkasia, että tuo c-tek:n indikaattori on aika pieni tekijä....
-> jos mahdollista, niin tuo ylläpitolaturi (jos kokoajan akussa kytketty, niin ylensä tyhjää pikkasen akkua, jos ei verkkosähköä) on todella hyvä juttu, ja jos puhutaan 24v autoista, niin molemmille akuille oma.
ja itse suosin noita sähköttömyydestä itsestään toipuvia älylatureita, siis vaikka sähkökatko tms. niin alkaa omatoimisesti lataamaan.
(esim. minulla oli HJ-61:ssä tuo 7 A c-tek ruokkimassa webaston akkua, ja ei tarvinnut kuin "työntää tökkeli seinään"