Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl
itse en vihreätä elektrodia ole käyttänyt enään ollenkaan.
oikeestaan pelkästään kultasta.
vihreä todellakin palloutuu helposti, mikä ei mun mielestä ole välttämättä kovin tavolteltavaa.
ennen kun ei ollu invertteri koneita missä pääsee balancee pelaamaan niin käytettiin vihreätä paljonkin.
nykyään minä ainakin haluan pitää elektrodin mahdollisimman terävänä jolloin valokaari on tarkka. jos se on täysin pallo niin valokaari vaeltaa, varsinkin pienemmillä virroilla.
jos balance on säädetty sopivaksi niin elektrodi pysyy terävänä.ei tosin yhtä terävänä kuin dc puolella hitsattaessa.
lievästi palloutuu siis, mutta vain hieman.
eli balancella pidetään elektrodi terävänä ja taajudella vaikutetaan kuin leveetä saumaa tulee.
jos elektrodin pää on täysin pallo ja suurempi halkaisialtaan kun muu elektrodi, vaihda suurempi elektrodi ja säädä balancea korkeemmalle.
säädöt alkaa olee kohdillaan kun elektrodi pysyy suht terävänä ja vain kärki on pyöristynyt, yleensä vielä sähkön sininen väriltään. tällöin ollaan aika hyvissä säädöissä.
joissakin hommissa on suurempi palloutuminen haluttua, mutta harvemmin ainakin omissa hommissa.
itse harvemmin hitsaan alle 100Hz. tykkään että kaari ei vaella.
osin kun kone alkaa oleen äärirajoilla ja halutaan mahdollisimman paljon lämpöä kappaleeseen, silloin kun tiputtaa taajuutta esim 60Hz niin saadaan suurin lämmöntuotto.
myös kaarimuodolla voi vaikuttaa hitsaustapahtumaan.
vahhat muuntajat kykenee vaan siniaaltoon mitä en itse käytä ollenkaan.
järkyttävä ero nykyiseen kanttiaaltoon missä alkaa tavara sulaa huomattavasti nopeemmin.
ja puhtaus on puoliruokaa alsa hommissa.
useimmiten balancen pystyy säätämään 75% ja edelleen tulee siistiä saumaa.
suosittelen käyttämään kaasulinssiä, kaasusuoja pysyy huomattavasti parempana kun perinteisellä, jolloin sauma on edustavamman näkönen.
muutenkin alumiini hommissa elektrodin koko on tärkeempää valita oiken kun dc puolella hitsattaessa.
|
Erittäin hyvin kirjotettu.
Siinä on tietopakettia. Itellä huonompi ulos- anti..

Mutta juu muistan että kultasiakin elektrodeja olis, mutta kyllä melkein meijän firmas vaan mustia on..
Kun hyväksi todettu, mutta enpäs nyt muista oliko erivalmistajilla eri värit vai oliko nuo standardit..