Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester
Noo ei se joustonrajoitus auta, jos ei ole korotusta. Jos vakioon etupäähän laittaa normit kolme tuumaa rajoitusta, niin joustoja ei paljoa jää ja katsuri ei tykkää + mitäs se tekee ajo-ominaisuuksille?
|
Lähinnä tarkoitin sitä, että vaikka autoa korottaa 3" ei ne esim. 33" renkaat mahdu alle yhtään sen paremmin pyörimään jos ei samalla lisää sisäänjouston rajoitusta ja/tai avarra kaaria. Niin kauan kun pyörä pääsee yhtä sisälle alkuperäiseen pyöräkoteloon kuin vakiokorkuisella alustalla, ei korotus tuo oikeasti mitään lisätilaa isoille renkaille. Kannattaa myös muistaa, että (varsinkin) maantiellä ajaessa kun alusta joustaa suhteellisen suoraan ylös-alas, ei kallistuksenvakaaja vaikuta auton sisäänjoustoon käytännössä millään tavalla. Eli vaikka korotetulla alustalla vakaaja kiinni ristijoustossa ei pyörä pääsisi elämään kaareen asti, se voi sen tehdä esim. isossa routaheitossa. Ei kauheasti naurata, jos hujauttaa 100km/h lasissa isoon routoheittoon keväisellä maantiellä ja pyörät nappaa kaariin kiinni..
Toisin sanoen, sisäänjouston rajoitus ja/tai kaarien avarrus tuo sen tarvittavan lisätilan, korotuksella saadaan sisäänjouston määrä (ja mahan korkeus maasta) halutuksi
Minulla on pitkään ollut mietinnässä rakentaa Jeeppi lähes vakiokorkuisella alustalla, ja luoda peltitöillä niin paljon tilaa että saa 35"- 37" renkaat alle ilman sisäänjouston rajoitusta. Pysyisi auto paremmin renkaillaan, ja akseleiden alle hyvin tilaa. Esim. 37" renkaat + vaikkapa 50mm korotusta on paljon parempi maavara ja todennäköisesti myös ajettavuus (esim. officrossi), kuin 4" korotusta ja 33" renkaat