Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59
Vaimentaako nämä myös sisäänpäin ja kuinka paljon? Onko kokemuksia onko jäykkyys lähempänä Ranchon 5000 vai 9000 sarjaa?
|
Valaiskaas nyt tyhmää, miten joku halpa perusiskari vaimentaisi vain yhteen suuntaan? En ole vielä ikinä hypistellyt sellaista auton iskaria (tai oikeastaan mitään muutakaan iskaria), missä olisi vastusta vain yhteen suuntaan. Pitäisi varmaan avata noi vanhat iskarit ja katsoa, millaiset shimmit/ vaimennukset niissä on männässä sisään- ja ulosjoustolle, ja miten ne on toteutettu. Noilla shimmeillähän se sisään- ja ulosjouston vaimennuksen ero on muutenkin helpointa ja halvinta toteuttaa. Ilman shimmejä, erillisiä venttiileitä männässä, tai tietyt reiät yhteen suuntaan blokkaavia levyjä (ts. shimmejä

) männässä, iskari vaimentaa molempiin suuntiin tasan yhtä paljon.
Mutta noin niinkuin käytännössä, miten ja miksi halvassa/ huonossa iskarissa "estettäisiin" vaimennus sisäänpäinjoustossa? Männässähän on joka tapauksessa reiät mistä öljy virtaa molempiin suuntiin riippuen iskarin liikkeestä. Jos iskari vaimentaa vain yhteen suuntaan, se tarkoittaisi että toiseen suuntaan nesteen pitäisi virrata vapaasti, ja vain toiseen suuntaan rajoitetusti. Vaikka on ihan perus halvin öljyiskari ilman mitään kelluvaa mäntää ja kaasuja, niin vaimentaahan sekin molempiin suuntiin aikalailla väkisin..
Ymmärrän kyllä että jos halutaan sisään- ja ulosvaimennuksiin selkeitä eroja ja säätömahdollisuuksia, niin kalliissa iskareissa se toteutetaan usein joko kahdella eri männällä, kelluvalla ylimääräisellä männällä tai niiden yhdistelmällä - ja toki kaasut sisällä. Lisäksi voi olla "blowby- venttiileitä", jotta saadaan haluttu ohivirtaus jonkin osan ohi halutussa männnän liikesuunnassa, sun muuta mukavaa.