Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 16.01.2015, 02:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Tuplaristikollinen kardaani (tai molempiin päihin, jos tarve vaatii) ja pinionikulmat kohdilleen, niin ei pitäisi olla ongelmia. Tuskin Rangessa pitäisi tulla ongelmia, jos ei tule reilusti lyhyemmällä akselivälillä olevassa Jeepissäkään.

Tavallinen kardaani kestää ~10° kulman, jos avartaa laippoja/ yokeja niin kestää jurisematta vähän enemmän hetkellisesti - pitkäkestoisesti sen sijaan yleensä ei. Tuplaristikollinen ei sinällään kestä yhtään sen suurempaa kulmaa, mutta tuplaristikon takia siinä on käytännössä vakionopeusnivel - ja kun pinionikulman säätää sille oikeaksi, niin kulma loivenee suunnilleen puoleen verrattuna tavalliseen kardaaniin -> toimii siksi reilusti isommilla korotuksilla kuin tavallinen kardaani.


Se mitä kannattaa tarkistaa korotusten yhteydessä autossa kuin autossa on pinioni- ja kardaanikulmat. Usein kardaani ei ole käyttöalueensa ulkopuolella, mutta jos kulmat on liikaa viturallaan niin kardaani täristää likipitäen varmasti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten