Siis, kuten jo koetin todeta, ahtopaine ei periaatteessa pääse haittaamaan alipainesäädintä, sillä se toimii niin, että syöttöä rajoitetaan kun kaasuläppä on kiinni. Ahtopaine alkaa kasvaa vasta kun kaasuläppä on auki, eli kun paine-eroa ei kalvolla juurikaan ole.
Käytännössä tietysti on tilanteita joissa turbo pyörii vielä kun jalan nostaa kaasulta, ja kaasuläppä menee kiinni, jolloin syntyy hetkellinen ylipaine kaasuläpän yläpuolelle, joka taas voi tosiaan painaa kaasua vielä "pienemmälle" vaikka nahka on jo puristanut jousen pohjaan, eli hetkellisiä rasituksia nahkakalvolle on odotettavissa.
Varmaan tästä johtuen maahantuojan (Korpivaara) aikanaan asentamissa HJ:n (ja kaipa BJ:nkin) turbosarjoissa on kuulemma juuri yläpuolisen paineletkun yhteyteen tehty pieni reikä (olikohan 3-4 mm), veikkaisin että varotoimenpiteenä, tosin säädöllistä vaikutusta on vaikea arvioida kokeilematta.
Jos läppärungon taas asentaa ennen turboa, on aika varma että kalvoon kohdistuva rasitus on vielä suurempi kuin yllä silloin kun kaasujalka nostetaan polkimelta turbon viheltäessä, syntyy nimittäin aika miehekäs imu, joka kohdistuu valtaosin alipainesäätimeen.
Minusta nykyisen tietämykseni valossa on siis järkevintä jättää läppä siihen missä on, ja laittaa läpän eteen varoventtiili eli ns. Blow-Off Valve ja ehkä tehdä oma pieni varoventtiili maahantuojan tapaan läpän yläpuoliseen letkuun jos syöttö käyttäytyy kummallisesti ilman.
Helppo nakki.
Note! This message was posted anonymously!