Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin
On se kumma ku mulla tossa raktorissa pelaa ilman kytkimiä.?
Ja vähän sama asia noitten kaksoismassa kytkinten kanssa. Miks ennen ei tarvinnu?
Ja kummissakin tapauksissa käyttöikä alle puolet mitä perinteisellä tyylillä oli.
Selittäkääpä se!
|
Tuossa myöhemmässäkään viestissäsi ei ilmen mikä traktori on kyseessä, ja onko moniurahihnan vai perinteisen V-hihnan varassa?
Mutta jos esim. 25 Zetorin teho on 25 hv, ja sen vauhtipyorä (iman kytkintevyä ja paineasetelmaa) painaa lähes yhtäpaljon kuin kokonainen n. 100 hv moottori vauhtipyörineen päivineen.. (mekaniikkaihmisille: J- voima zetorin vauhtipyörässä lienee vähintään useita satoja? kertaa suurempi., kuin 4x tehokkaamman nykydieselin kaikki pyörivät massat yhteensä....) Kansankielellä: siis tuo j- voima on se voima millä vastustetaan pyörimisnopeuden muutosta on suuruusluokkaa 1000 kerta suurempi, siis nykydiesel pyörii huomattavan "huojuvasti", siis jos esim. 700 r/min, niin hetkellisesti pyörimisnopeus paljon pienempi ja suurempi, jos mitataan pyörimisnopetta esim. 10 kertaa kampiakselikierrokselle.
Ja perinteinen V-hihna on todella hyvä, sillä se painuu hihnapyorien uraan "kiihdytysvaiheessa", siis hihnan tehollinen pituus jatkuu, ja välityssuhde pienenee. Serpentiini, siis moniurahihna ei tee sitä, ainakaan läheskään samassa mittakaavassa.
Ja tuon "serpentiinin", siis moniurahihnan, ominaisuuksia on hyvä pito.
Kaikkein "kauhein tapaus-" jäykällä laturilla on remmille se, että koneen kierrokset tippuu äkkiä; siis jos esim. olet väivymäsä liikenevaloissa, idealla että ohitat vieseisellä kaistalla olevan; ja sulla sattuu olemaan liian iso vaihde: siis kone sammuu/niiaa alta sekunnissa reiluilta kierroksilta!
(silloin auto hyppää/tökkää, siis edestakaista kiihtyvyyttä, ja kaikki apulaitteet repii remmiä kampiakselilta/"lappaa" remmiä kiristimelle....)