En muista olenko jo muualla kysellyt oireista.. mutta mutta: Millä lailla luisto ilmenee? Vaihtaako miten vaihteet, oletko varma että liikkeelle lähtiessä keppi "3" tai "D" asennossa oikeasti lähtee ykkösellä liikkeelle? Tuntuuko selvästi D:llä paikaltaan kohtuu rauhallisesti ~80-90km/h nopeuteen kiihdyttäessä että käy läpi neljä vaihdetta (kolme vaihtoa) ja lopuksi vielä lukitsee muuntimen?
VASTAUS:
D ja 3 asenossa auto lähtee paikaltaan liikeelle todella vaikeasti ja hitaasti (tuntuu että jokin luistaa) mutta jos raaskii kiihdyttää ja saa nopeutta riittävästi niin vaihtaa vaihteet mielestäni normaalisti. 100 nopeudessa motarilla pystyy kaasulla kiihdyttämään normaalisti ohittaessa.
En tiedä millä lähtee liikkeelle, laiskasti lähtee kyllä.
1-2 asennolla liikkelle lähtiessä jos laatikko ja sen ohjaus toimii kuten pitää, niin 2. vaihde kytkeytyy vasta lähes punarajalla, on sitten kyseessä pintakaasulla kiihdytys tai pedaali lattiassa. Eli laatikon ei pidä vaihtaa kakkoselle 1-2 asennossa kuin vasta 5000+ RPM kohdilla. Samoiten hidastaessa 1-2 asennossa ykkösvaihteen pitäisi kytkeytyä noin 60km/h nopeudessa - ja nykäisee selvästi.
VASTAUS:
Tätä kokeillaan ensiviikolla. Mielestäni vaihtaa aikisemmin kakkosen.
Kahva "3"- tai "D"- asennossa, pitäisi lähteä liikkeelle ykkösellä, vaihtaa kaasun asennosta riippuen kakkosen hyvinkin nopeasti tai sitten vasta lähellä punarajaa (täyskiihdytys), kolmonen samoiten kaasupedaalin asennosta riippuen. "3"- asennolla momentinmuuntimen pitäisi lukittua kevyellä kaasulla ajaessa muistaakseni jossain 55-60km/h hujakoilla, voi olla että hieman aiemminkin. "D"- asennossa muuten sama, paitsi laatikko lukitsee vain isolla pykällä ~80km/h ylöspäin.
VASTAUS:
Tätä kokeillaan ensiviikolla.
Jos 1-2 asennolla kakkosvaihde ei kytkeydy, tai 3/D- asennolla ei lähde liikkeelle ykkösellä, eikä kakkosvaihde kytkeydy, on ~99% varmaa että TCM (laatikon ohjausmoduuli kojelaudan alla, repsikan puolella) ei saa virtaa. Boksille tulevassa johtosarjassa on 10A lattasulake, joka voi olla palanut/ puuttuu. Huom! Laatikon sulake EI ole sulakerasiasta löytyvä "Trans"- sulake - sehän olisi liian loogista

Se on nimenomaan kojelaudan etureunan tietämiltä löytyvässä johtosarjassa oleva, muistaakseni kahden keltaisen johdon varassa roikkuva lattasulakepesä.
VASTAUS:
Toivottavasti syy on tässä, tutkitaan asiaa. Kokeillaan ensiviikolla.
ko. paikassa roikkuu ainakin kaksi irtonaista liitintä?
Otan kuvia.
Viimeisenä, jos autostasi löytyy Power/ Comfort nappula ratin oikealta puolelta (pitäisi olla jos on aito '91 vuosimallin auto), pidä se AINA Power- moodissa. Uudemmissa on nappi poistettu ja laatikko ohjelmoitu power- moodiin pysyvästi. Reagoi kaasun asentoon paremmin, vaihdot on fiksumpia, ja ainakin teoriassa pitää laatikon hieman viileämpänä.
VASTAUS:
Löytyyhän tuo ja kun kokeilin tuota niin en huomannut nitään eroa oli se päällä tai ei?
Tuohan pidetään jatkossa päällä.