Eniten aiheesta löytyy DTLC:n (Diesel Toyota Land Cruisers) postituslistalta, ei kun arkistoja kaivelemaan. Turbo-aihe on aika suosittu (ylläri), eli hakuja kannattaa rajata.
http://www.birfield.com/modules.php?...ves/html/dtlc/
Toinen sivusto jonka alla on vaikka mitä, on hollantilaisen W.J. Markerinkin sivusto (kannattaa käyttää sanahakua):
http://www.a1.nl/phomepag/markerink/main_4x4.htm
---
Minusta mikään ei estä käyttämästä kaasuläppää nykyisessä asemassaan, pallottelin vain ajatuksella siirtää sitä kun en vielä ymmärtänyt nahkakalvon perimmäistä tarkoitusta. Yhtä lailla kuvittelisin kaasuläpän kärsivän turbon imupuolella kuin ahtopuolellakin, ja ahtopuolelle on kuitenkin saatavissa blow-off -venttiileitä ihan kaupallisesti ja määrätyille ahtopaineille. Tosin en ole kyllä lukenut että kenelläkään olisi ollut ongelmia läpän kanssa, turbollehan se vaan tekee hyvää ettei tule iskukuormituksia joka kerta kun nostaa kaasupoljinta.
En ole katsonut onko läppä isompi H-sarjan moottoreissa, täytyypä tarkastaa. Siinä olisi kuitenkin tietty järki, kunhan alipainesäädin ei sekoa siitä. Tosin jousta säätämällähän se varmaan tokenisi...
Turbo jota meinaan käyttää on uutta vastaava, jostain Saabista (varmaan 9000) peräisin oleva Garretti, olikohan T25. Pakopesä 0.48, imupesässä ei lue mitään, silmämääräisesti vähän pakopesää pienempi, pitääkin käydä kysymässä myyjältä.
Kanadalaiset meinasivat että 3B:lle ihanteellisin koko on kun pakopuolen A/R on 0.48, ja imupuolen A/R on 0.42. Väittivät myös että Chrysler Le Baronin turbo olisi kokonsa puolesta ihanteellinen (2,2-litraisesta bensakoneesta).
Näillä näkymin hässäkästä tulee siis seuraavanlainen: itsetehty pakosarja, turbo aika korkealle ja keskelle, siitä putki ilma-vesi-ilma -intercoolerille, ja siitä kaasuläppään. Ennen kaasuläppää laitan BOV:n ja mahdollisesti kierron takaisin turbon imupuolelle.
Ilmanputsari on vielä vähän vaakakupissa, pitäisi saada jossain määritettyä kuinka hyvin tuo öljykylpylä virtaa, ja vielä tietoa siitä että haittaako pieni öljysumu imuilmassa turboa. Siltähän ei voi välttyä... ja voimistuuko öljysumu kuinka suuresti kovasti kasvavasta virtauksesta. Kyllä se varmaan konetta karstoittaa suhteessa enemmän kuin kuiva ilma, mutta onko siitä todellista haittaa? Ken tietää. Ainakaan mitään modernia "vapaavirtaus"suodatinta en laita, minusta tämä testi todistaa aika hyvin että ne ovat pelkkää hömpötystä, jonka lisäksi suodatusteho on paljon huonompi kuin paperilla:
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm
Tämmöistä tällä kertaa, tenttiinkin pitäisi vielä tänään lukea.