Turbotusta varten jonkun verran tuon rivipumpun toimintaa tutkineena täytyy nyt kommentoida sen verran, että nahkakalvon kunto vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäyntiin ja pahimmassa tapauksesa tietysti koko syötönsäätöön, jos reikä on tarpeeksi iso.
Siellä pumpussa on sen kannen alla jousi, joka pyrkii työntämään syötönosäätöhammastankoa täydelle syötölle. Kalvon tehtävänä on vetää jousi kasaan kun imusarjan päällä oleva kaasuläppä on kiinni. Eli kun paine-ero imusarjassa olevan alipaineen ja ulkoilman välillä on suurimmillaan, syöttö on pienimmillään, ja kone on tyhjäkäynnillä. Sitten kun kaasuläppä alkaa aueta, paine-ero alkaa tasaantua, ja kalvo päästää jousen asteittain lisäämään syöttöä.
Jos kalvossa on reikä, tai se on kovin venynyt, ei tuo paine-ero riitä vetämään jousta kokonaan kasaan, ja tyhjäkäyntikierrokset nousevat.
Se kalvo lähtee irti niin että vetää sen sokan pois (muistaakseni ylöspäin, suosittelen esim. kirurgin työvälineitä jos kone on paikallaan autossa) ja sitä aluslevyä kalvon ja sokan välistä ei kannata myöskään hukata.
Se öljy on käsittääkseni peräisin ilmanputsarista, sitä lorahti minultakin kun tutkin yhtä irtomoottoria Porvoossa. Kaipa sitä aikojen saatossa kertyy paineletkuista kun sitä öljyä kuitenkin pääsee jonkun verran imuilmaan. Olisi mielenkiintoista katsoa sellaisen HJ:n pumppua jossa on paperisuodatin, että onko sielläkin öljyä.
Turbottamiseen liittyen, homma vaikuttaisi aika yksinkertaiselta mitä syöttöön ja sen säätöön tulee, koska tyhjäkäynti säätyy kaasuläpällä, ja paine-ero ei muutu miksikään vaikka kokonaispaine kasvaisi, eli kalvo ei joudu koville ahdettaessa. Ainoa mikä voi joutua koville on kaasuläppä, jonka johdosta ajattelin itse laittaa Blow-Off Valven.
Polttoaineen syöttöä voi helposti lisätä siitä sammutinvivusta jota EDICin varsi kääntelee, siirtää vaan sitä pakkosyötön topparia sopivasti. Tyhjäkäynnillä syöttöä ei pitäisi voida olla liikaa, ja kaasu pohjassa sitä sitten on niin paljon kuin ahtopaineiden mukaan kehtaa säätää.
En kyllä osaa sanoa mikä voisi olla syynä koneen laiskuuteen, kai siihen voi aika moni asia vaikuttaa. Polttoainesuodatin (onko tukossa?), vedenerotin (onhan tyhjä?), pumpun ajoitus ja kunto, suutinten kunto ja avautumispaineet (näitä viimeisiä ei itse oikein voi tai kannata räplätä, vaatii kaikennäköisiä erikoistyökaluja).
|