Tänään otin ilmastoinnin kompuran käsittelyyn.
Suurinpiirtein tiesin mitä se pitää sisällään mutta magneetikytkimen purkaminenkin oli jo haaste lukkorenkaineen...
Tuo piparkakun muotoinen lukkorengas oli jännä, se oli todella notka mutta silti se oli aika jämäkästi paikallaan.
Ja jällen kerran vastassa oli lukkorengas. Tässäkuvassa jäljelle jäi enään magneetti kela, sen irroituksen jälkeen pääsin käsiksi itse kompressorin rungon pultteihin. Siittä varovasti purin kompuran joka koostui neljästä osasta, kansi ja peräseinä sisälti vaidettavat levyt ja joka runkokappaleenväliin tuli o-rengas.
Tässä vanhat levyt ja tiivisteet ennen roskiin heittoa! Oikealla alhaala näkyy magneetti kytkimelle uusi laakeri.
Kansi sai uuden stefan ja olipa siinä vielä sellainen huopatiivistekkin. Sitten tähän hommaan olisi ollut myynnissä huolto työkalu sarja jonka tärkein sisältö olisi ollut työkalu jolla saadaam akselin pää ujutettua stefasta läpi rikkomattasitä... en tietenkään ajatellut tarvitsevani sitä ja kotvasen sai kehitellä ennen kuin sopeva työkalu löytyi. Tussin korkki osoittautui käteväksi ohjuriksi.
Sitten sen laturin kohtaloksi osoittautui iso remontti eli kaikki oli vähän rempallan. hiilet oli loppu ja laakerit meni vaihtoon, oli tosi hyvä että tuli tuokin laitettua kuntoon. Olishan se harmittanu kohta ruveta kaivamaan sitä taas sieltä ahtaasta kolosta.
Tehostajan lauhduttajan puhalsin läpi tuommoisilla hydrauliikka letkujen puhdistus vaahtomuoveilla jotka kerää tosihyvin ravat matkaan ja seuraavassa kuvassa on, miltä se näyttää kun se tulee sieltä ulos. Tosin toinen niistä lensi maatakiertävälle radalle eikä koskaan löytynyt....
Saas nähdä kauvanko pitää ajan kulua että koneiden huolto alkaa olla sillä tasolla että hydrauli letkutkin puhallettaisiin puhtaiksi niitä myyvissä liikkeissä. On muuten uskomaton määrä mitä sieltä tulee epäpuhtauksia.
Tulimuuten taas kerran tutkittua mitä knokki sensori on syönyt, liitintä irroittaessa jäi kansi tuosta anturasta kouraan ja sittenpä se irtos jo johtokin... totesin että heitän kuikkaa ja tilaan toyotan alkuperäisen.
Sitten vaihtelin virranjakajan kannen ja sen lähetys saarnaajan sieltä sisältä, vanha kun oli hapettunut ja kun puhdistin sitä niin sieltä lohkesi isoja paloja irti...
Huomenna jos shoppailis vielä muutamia o-rengas tiivisteitä siihen ilmastointi järjestelmään kun sen kuivaimenkinnmeinasin vaihtaa. Sitten öljyn suodatin ja öljyä.
Niin joo ja nestettä pitäs ostaa mutta kun en tiedä vielä kumpaa väriä siellä nyt pitää olla, saa kommentoida jos on ideoita...