Viestiketju: Land Cruiser FZJ 80
Näytä yksittäinen viesti
  #38  
Vanha 27.12.2014, 23:47
Glutton:n Avatar
Glutton Glutton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.01.05
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 1.260
Blog Entries: 1
Perusasetus

Joululoman asennetta ja asennusta


Mökille olis pitäny lähteä mutta pakkaset yllätti pahemman kerran -19 lupaili mutta -30ºc oli.
Joten vein auton talliin ja rupesin rassaamaan sitä. Osathan minulla oli jo hyllyssä kun tilailin niitä syksyn mittaan useampia.



Työ listalla tälläkertaa oli keulan öljyvuodot eli tehostaja ja öljypumppu.
Ajattelin tedä homman perusteellisesti joten purkasin keulan ihan kunnolla auki jotta olisi työtilaa riittävästi ja hyvä niin fzj ja hdj välillä on todella suuria eroja tuon konehuoneen tilan kans. Diesel kone huoneeseen olisi mahtunut pari asentajaa pelti kiinni mutta pensa versiossa ei kestä konehuoneeseen jättää edes työkaluja.
Tuossa purkaessa syyläriä pois tein havainnon että syylärin sisälle oli kertynyt runsaasti valkoista kalkkeumaa, moottorissa oli punaiset nesteet että onkohan ne tarkoituksella vai vahingossa kun dieseleissä on tottunut käyttämään vihreitä nesteitä. Ei varmaan tekisi tällekkään autolle taas pahaa pistää tiskikoneen aineet pyörimään järjestelmässä. Ainakin HJ:ssa se auttoi huomattavasti.
Lisäksi ihmetystä aiheutti vaihdelaatikonnöljyjen kierto syylärin alalaidassa. Kätevän näköinen systeemi eli toimii varmaan niin että talvella moottori lämmittää myös laatikon öljyjä ja kesällä toimii lauhduttimena jos meinaa yli kuumua.



Öljypumppu sai tiiviste huollon ensin ja vähän yllätyin kun kansi oli kiinni seitsämällä ristipää ruuvilla. Varmuuden välttämiseksi otin ne auki lyönti avaimella niin ei kannat pyöristy. Vanha tiiviste oli ihan haperoa ja katkeili kokoajan irrottaessa. Käytännössä se mureni käsiin.



Kampiakselikin oli näkynyt vuotavan ja onneksi satuin ottamaan senkin tiivisteen varalta.
Öljypumpun kantta ei olisikaan saanut irti ilman että kampiakselin hihnapyörän irroittaa niin se tulinsiinä samalla vaihdettua.



Tehostajan pumppu jo vähän äänteli ja vuotoja olin muka havainnut sillä sektorilla, tosin se vuoto havainto osoittautui vääräksi mutta tulipahan ainakin huollettua. Pumppu oli aika ovela purettava kun se purkautuu kahteen suuntaan ja periaatteessa sen laakerin olisi voinut vaihtaa ilman että sitä peräpuolta olisi avannut ollenkaan mutta tulipahan vaihdettua tiiviste sinnekkin. Meinasin vielä lopuksi uneuttaa sen jousipellin sieltä perältä pois mutta onneksi huomasin sen ennen moottorinkylkeen takasin pulttausta.
Tehostajan letkuissa oli tehty ovela jomppaus eli lauhdutin oli jompattu kokonaan pois käytöstä. En tiedä miksi mutta minun käytössä se ei menesty niin ja meinasin letkuttaa sen uudelleen käyttöön kunhan olen sen ensin huuhdellut hyvin ja pitää varmaan vielä puhaltaa hydraulikkaletkun puhdistus foami läpi siitä niin saa skeidat ulos sieltä sisältä. Mitä lie jänkä rapaa siellä putkessa viimekesän jäljiltä...

Lisäksi laturi sai luvan lähteä huoltoon ja kun on muuten niin kimurantissa paikassa että jos pitää ruveta kesken ajokauden huoltamaan niin pitää tosissaan miettiä mitä joutuu purkamaan edestä pois.

Huomenna olisi tarkoitus jatkaa ilmastoinninkompressorin huollon kans.
__________________
! Because earth aint not flat !
Vastaa lainaten