Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN
Ekanakin näissä on kiinnitys väärinpäin, eli joudut irrottamaan etukardaanin lukkosysteemin lenkkiavaimella "sisältä päin" joka on pikakorjauksessa aivan vitusta vs laippakiinnitys jonka voi avata räikällä tai pulttimopolla.
|
Senkuin vaihtaa sinen laippakiinnityksen jos siltä tuntuu. Eihän tuo helpoin avattava toki ole, mutta se ei kardaanista itsestään tee tippaakaan huonompaa konstruktion/ kestävyyden/ toiminnan osalta. Hankalampi vain irrottaa.
Lainaus:
sitten patrollin kardaani "taipuu" symmetrisesti, toisin kun nää lelutikut. Niissä on myös kaikki pinnat pyöristetty, toisin kun tässä himmelissä.
|
En nyt vieläkään ymmärrä, että mikä kohta kardaanissa Jeepissä taipuu epäsymmetrisesti, ja Patrollissa symmetrisesti? Meinaatko kardaanikulmia jakolaatikon ja akselin päässä vai?
Jos tarkoitat kardaanikulmia, niin tuplaristikollinen kardaani TÄYTYY olla asennettu siten, että toisen pään kulma on nolla, ja vain tuplaristikon päädystä kardaani "taipuu". Tämä asia pätee aivan joka ikisessä ko. tyyppisessä kardaanissa, on se sitten jenkkilahnassa, Patrollissa tai vaikka traktorissa.
Lainaus:
Ja miulla on etukardaani jyrkemmässä kulmassa tuossa kun tässä, lisäksi molemmat kardaanit on myös lievästi vinokulmassa, koska akselit ei ole keskellä ja voimansiirto on hiljainen myös maantiellä..
|
Kardaania ei kiinnosta onko ne auton pituussuuntaan nähden suorassa vai ei. Ei ole väliä onko asia näin Patrollissa tai Jeepissä. Jos kardaani lähtee keskeltä autoa ja päätyy pinionille vaikka 20cm sivussa, on molemmissa päissä kardaania yhtä suuri kulma, jolloin ristikoiden soikeasta liikeradasta aiheutuva värinä kumoutuu. Perusasiaa kardaanikulmien osalta sekin.

Teoriassa mitä suorempi voimalinja ja kardaanit suoremmassa, sitä parempi. Toisaalta jos kardaanit on nollakulmassa, ne ei kestä
CV- nivelet on sitten oma lukunsa.
Mitä tulee pyöristettyihin reunoihin, niin sillä ei ole merkitystä muuhun kuin siihen, että onko kädet kuinka helposti verillä kardaanin kanssa touhutessa. Toki pyöristetyt reunat näyttää kivemmalta. Se, että joutuu rouhimaan kardaanista paikkoja avoimemmaksi kertoo siitä, että kardaanin ristikoiden suunniteltu käyttökulma on ylitetty. Tässäkin asiassa kaikki autot on siinä mielessä yhdenvertaisia, että jos ei käytetä erikoisristikoita, niin suunniteltu maksimi kulma on oikeasti aika pieni (n. 10 astetta, jonka jälkeen ristikot eivät tahdo toimia oikein ja kardaani alkaa täristää). Se, että kardaani voi toimia jyrkemmässäkin kulmassa on sitten lähinnä hyvää tuuria - ei hyvää suunnittelua
Lainaus:
miun on aika helppo kritisoida avoimesti molempia, koska verrokit löytyy pihalta ja molempia joutuu sepittämään itse kyllä tän kardaanihomman jeep häviää pystyyn nissanille, sille ei vaan maha mitään.
|
Minun on helppo kritisoida mitä tahansa hyvää tai huonoa rakennetta, on se missä autossa tai laitteessa vain. On nuo Jeepit täynnä sellaisia suunnittelun kukkasia siinä missä moni muukin auto, että ei aina naurata

Surkein idea useissa jenkkivehkeiden kardaaneissa oikeastaan on niiden kiinnitys pinioniin niillä perkeleen peltilirpakkeilla. Ne venyy, jolloin ristikko pääsee vaeltamaan - lopputuloksen tiedät

Tässä joko laippakiinnitys, tai edes ne Spicerilta löytyvät U-pultit on pirun paljon paremmat. Helppo sinänsä vaihtaa laipaksi, mutta rahaa palaa turhaan.
Myös takakardaanin slip yoke on aika huono ja typerä rakenne. Etukardaanin osalta en näe huonona muuta kuin huollon kannalta sen kiinnitystavan jakolaatikkoon.
Toiminnan kannalta etukardaani on kuitenkin pirun hyvä, ja vakiojeppikin toimii vielä huomattavan suurilla joustoilla oikein hienosti

Siltä osin ei ole ongelmaa.
Lainaus:
Muuten tuntus hervottoman hauskalta kun eilisen sykkimiset tuli ajeltua tällä, ruutia piisaa, kiva ajaa, mitä ny hiukan levoton koska pyöränkulmat on sentin liikaa aurauksella, lämminkin ja parasta on et automaatti miulla on vissii raskas mono, kaupungis näky menevän 25l/100km
|
No, jotain hyvääkin onneksi on Jeepissä ettei tullut kardaanien takia vikaostos

Bensaahan nämä syö, varsinkin kokoisekseen. Dieselillä pääsisi vähemmällä..