Nyt sitten pienoinen varoituksen sananen, noista NAPAlukoista.
Eli talvella on kauhen mukava ajella lukot päällä, kun voi tarpeen tullen potkia nelivedon päälle liikennevaloissa. Jotku jopa ajelee neliveto päällä kokoajan. Ja niinhän se onkin. Vetopito on nelikolla ajettaessa hieman pirun paljon parempi, kuin takaveto päällä. Tässä kuitenkin piilee pientä suurempi vaaran paikka. Normaaliajossa kun tulee tiukan väistön paikka, niin voip olla, että jos on kiinteä neliveto kytkettynä, niin väistön jälkeiset seuraamukset voivat olla katastrofaaliset. Ei nimittäin ihan herkästi oikene vastaheitosta. ON KOKEILTU. Liki sama juttu pelkät napalukot kytkettynä.. Auton ollessa poikittain ja etupyörien hakiessa epätoivoisesti pitoa, etuakselin jähmeästi pyörimään lähtevät massat helposti aiheuttavat sen, että etupyörät eivät lähdekään pyörimään niin helposti, kuin toivois. Ja tunnetusti auton hallintaan saamiseksi pitää ohjaavien pyörien pyöriä auton vauhtia. Eli joskus voi olla viisaampaa hiukan suditella liikennevaloissa, mutta silti kuljettaa helpommin hallittavaa autoa. Kuitenkin kannattaa vähintään pitää edelläkertomani totuus mielessä ja jos epäilyttää, niin eikun vaan jääradalle kokoeilemaan tämä niin kovin ihmeellinen asia.
Että tämmöstä tuli mieleen.
Kiitos ja Anteeksi.
Eespäin ja vinssillä loput..
|