Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 15.12.2014, 09:12
JPK JPK ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 07.07.03
Sijainti: Haarajoki, Tuusula
Viestit: 157
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Anteeksi topicin sotkeminen.

Täysin mahdollista, että olen väärässä, mutta minusta tuo kilvettömien liikennevakuutus ei korvaa kilpailutilanteessa. En ole lukenut vakuutusehtoja, koska minusta niitä ei tämän tyyppiseen vakuutukseen erikseen edes ole vaan sovelletaan tavallisen liikennevakuutuksen ehtoja?

Noin vuonna 2005 otin tuollaisen silloiseen Hiluxiin ja vakuutusyhtiön setä vähän varoitteli kilpailuasiasta ja kehotti ottamaan lisenssivakuutuksen kilpailuihin. Paljonhan on voinut noista päivistä muuttua...

Onko teillä jostain yhtiöstä ihan mustaa valkoisella tästä asiasta, voisin siirtää oman vakuutuksen samaan yhtiöön?
Sen verran jaksoin tutkia asiaa, ettei yhtiöllä ole tässä asiassa oikeastaan mitään merkitystä.
Tän homman määrittelee liikennevakuutuslaki.

Ja liikennevakuutus on liikennevakuutus oli kilvet tai ei.

Tällainen teksti löytyi, jos joku löytää uudemman niin hyvä.
Itse ymmärsin niin että jopa trial-kilpailuissa pitäisi olla liikenne-vakuutus, ei se lisenssi-vakuutus välttämättä riitä
ellei kilpailu-alue ja varikko ole aidalla eristetty ja käyntiporttien luona aseistetut vartijat.

Rekisteröimättömien kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin käytettävien
ajoneuvojen liikennevakuuttaminen
20.8.2003/ih. Alla oleva teksti on julkaistu useamman kuin kerran Vauhti-Viestissä. Tässä
kuitenkin muistutukseksi ja tiedoksi niille, jotka eivät liikennevakuutusasiasta ole tienneet.
Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvon pysyvän omistajan tai pysyvän haltijan
on otettava liikenteeseen käytettävälle ajoneuvolle liikennevakuutus.
Vakuuttamisvelvollisuuteen ei vaikuta se onko ajoneuvo rekisteröity vai ei.
Liikennevakuutuslaissa tarkoitetuiksi liikennealueiksi katsotaan mm. liikenteelle tarkoitetut
tiet ja alueet, talojen piha-alueet sekä muut alueet, joissa moottoriajoneuvolla voidaan
yleensä liikkua; mm. maastoalueet.
Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole
liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä
alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä
samanaikaisesti. Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu
aitauksella tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn
alueelle estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin
ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana
puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät täytä
liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat yleensä
vailla eristystä.
Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on
liikennevakuutuslaissa tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi niitä
varten on otettava liikennevakuutus.
Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla
vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle
ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois.
Vaikka ajoneuvon kuljettajalla olisi tapaturmavakuutus/lisenssivakuutus taikka kilpailun
järjestäjällä olisi vastuuvakuutus, kuuluu vahinko liikennevakuutuksesta korvattavaksi,
mikäli se on sattunut liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa tilanteessa.
Korvaukset liikennevakuutuksesta suoritetaan liikennevakuutuslain ja sen nojalla
annettujen ohjeiden sekä vahingonkorvauslain mukaisesti. Liikennevakuutuslain
korvauspiiriin kuuluvat sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Henkilövahinkokorvauksiin
ovat oikeutettuja kaikki liikenneonnettomuudessa vahinkoa kärsineet – myös vahingon
aiheuttanut kuljettaja. Liikennevakuutuslain mukaisesti henkilövahinkokorvauksissa ei ole
markkamääräistä ylärajaa. Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa, jos esimerkiksi
moottoriajoneuvon kuljettaja tai muu vahingon kärsinyt on itse aiheuttanut vahingon
tahallaan tai törkeällä tuottamuksella sekä rattijuopumustapauksissa että rikostapausten
yhteydessä.
Moottoriajoneuvojen välisissä liikennevahingoissa korvausperusteena on yleensä
kuljettajan tuottamus eli huolimattomuus tai varomattomuus. Syyllisen ajoneuvon
liikennevakuutuksesta korvataan syyttömän osapuolen vahingot. Oman ajoneuvon
vaurioita ei korvata omasta liikennevakuutuksesta.
Lisenssivakuutus täydentää liikennevakuutusta tilanteissa, joita ei katsota
liikennevakuutuslain mukaisiksi vahingoiksi. Esimerkiksi kilpailu, jossa liikennevakuutuslain
tarkoittamat eristämis- ja käyttökriteerit täyttyvät tai muu kuin ajoneuvolla ajettaessa
sattunut tapaturma.
Liikennevakuutus on aina ajoneuvokohtainen. Jokainen vakuutusyhtiö määrittää itse
liikennevakuutuksen määräytymisperusteet. Näin ollen vakuutusten hinnat saattavat
vaihdella yhtiökohtaisesti.
Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot
Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa
Liikennevakuutuskeskus, joka myös perii korvauksia varten korotetut vakuutusmaksut
niiltä moottoriajoneuvojen omistajilta, jotka ovat laiminlyöneet vakuuttamisvelvollisuutensa.
Lain mukaan vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja ja haltija jäävät ilman korvausta
samoin kuin kuljettaja, joka tiesi tai jonka olisi pitänyt tietää ettei ajoneuvolla ollut
liikennevakuutusta.
Jos liikennevakuutuksen ottaminen on laiminlyöty, on Liikennevakuutuskeskus lain
mukaan velvollinen perimään hyvikkeen ajoneuvon omistajalta tai haltijalta laiminlyönnin
ajalta. Tällä hetkellä sovellettavan käytännön mukaan hyvike on enintään neljän
kuukauden ajalta 3-kertainen ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2-kertainen verrattuna
normaalimaksuun. Vahinkotapauksissa vastaavat kertoimet ovat enintään neljän
kuukauden ajalta 6 ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2.
Nykytilanne
Nykyisen sekavan vakuuttamistilanteen johdosta liikennevakuutusala ja moottoriurheilun
keskusjärjestöt ovat keskustelleet mahdollisista tarpeista selkeyttää ohjeita ja
lainsäädäntöä kilpailu- ja harjoitustilanteiden osalta. Toistaiseksi sekä vakuutusalan että
moottoriurheilun harrastajien ja kilpailijoiden tulee kuitenkin noudattaa voimassa olevaa
lainsäädäntöä.
13.11.2001
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS
Vakuutus- ja oikeusyksikkö/Kim Kalpio

Viimeksi muokannut JPK : 15.12.2014 09:46
Vastaa lainaten