Kuinka paljon autolla on ajettu? Se tavallinen 500 tkm? Onko tietoa hinaus/auraus/tms. rasittavasta käytöstä? Ovatko edelliset omistajat huruutelleet napalukot kiinni kesät talvet? Naputtaako murrokset käännettäessä jyrkästi neliveto päällä?
Jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa melkein samantien heittää sinne uudet murrokset tai vähintään se messinkiholkki jota vasten murros jatkuvasti kihnaa pyöriessään. Jos holkki on kovin kulunut, ei akseli ole samankeskinen tiivisteen kanssa, ja tiivisteen vaihto on aika turhaa hommaa.
Se öljy on tosiaan peräisin vetopyörästöstä, jos sitä on pidemmän aikaa valunut, on todennäköisesti peräkin täynnä puuromaista kokkelia kun sitä vaseliinia kulkeutuu herkästi sillekin puolen. Sinne kannattaa sitten vaihtaa uudet öljyt samalla vaivalla.
Napaa aukoessa ei sitten kannata alentua väkivaltaan (napalukon rungon vasaroimininen) kun on sivistyneitäkin keinoja pinnapulttien kartioprikkojen avaamiseksi. Yksinkertaisimmillaan joku messinkituurna tms. terästä pehmeämpi palikka jonka kautta vaan lyödään vasaralla terävin napautuksin pinnapultin päitä (kupolimutterit vaan ensin pois). Näin kiilaprikat korkkaa (ehkä) nätisti irti. Jos haluaa pelata varman päälle, voi mutterit ottaa pois jo vaikka päivää aiemmin ja suihkutella rost-offia koloihin ja nopea uusintakäsittely ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.
Olen myös kuullut jännästä tavasta vaihtaa murros tai se tiiviste, jossa irroitetaan koko kääntyvä osa olka-akseliltaan. En ole vielä kokeillut, täytynee jossain vaiheessa. Tietysti näin ei pääse käsiksi siihen messinkiholkkiin, joten...
|