Näytä yksittäinen viesti
  #529  
Vanha 11.12.2014, 14:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Mitään kummempia ei ole tullut puuhailtua, mutta vihdoin viimein hommasin vaihdelaatikkoon uudet solenoidit ja governorin anturin. Laatikko ei ole vaihtanut automaatilla kuin 3-OD-3 välillä, 1-vaide päälle vain vapaalta paikalla ollessa ja 2- vaihde kahvasta vetämällä.

Eli kolme uutta solenoidia, governorin paineanturi, ja Transgo:n 46RE shift correction kit. Ei ihan varsinainen shift- kit, mutta vähän sinnepäin. Operaationa siis laatikon öljypohjan ja venttiilikoneiston alas tiputus, ja purku osiin. Solenoidit ja anturin olisi saanut vaihdettua ilman venttiilikoneiston tiputustakin, mutta mitäs hauskaa siinä olisi - ja pitihän se shift kittikin asentaa Koko homman meni kahtena päivänä n.12h (2h öljypohjan & valve bodyn irrotukseen, 10h valve body purku & kasaus ja takaisin asennus). Ei mikään ihan mahdoton homma, mutta kun ekaa kertaa teki niin aika tarkkana sai olla ja ottaa purkuvaiheessa kuvia. Apuna oli PDF- muotoinen tehtaan korjausopas 46RE- vaihteistolle, helpotti oleellisesti.

Siinä osat:


..tuonne ne pitäisi mennä:



Näistä Chryslerin laatikoista löytyy lähes poikkeuksetta aina rikkinäinen lukkorengas - muistaakseni ylivaihteen lukkorengas jostain kohdalta. Jos laatikko toimii ihan normaalisti niin ei aiheuta toimenpiteitä. Tässä tapauksessa toimii, joten laatikkoa ei tarvitse peruskorjata:



Myös ylivaihteen jotain toimintoa ohjaavan männän sisältä löytyy heikko alkuperäinen jousi, tässäkin tapauksessa se oli katkennut. Paketissa tulee mukana uusi:




Aivot.. Yhtään check ball:ia en hävittänyt, ihme kyllä
46RE- laatikon venttiilikoneisto hajaantuu kolmeen isompaan lohkoon, joiden välissä on "ohjelmalevyt", eli ne peltilirpakkeet joissa on miljari reikää, koloa, yms.. Kuvassa ylimmäinen lohko:






Tuon verran on governor solenoideissa kokoeroa tehtaan alkuperäisen ja Borg-Warner:in "heavy duty"- version välillä:




Siinä olisi häkkyrä taas kasassa - osia ei jäänyt yli, ja autoon kiinni laitettua myös toimi heti ekalla yrittämällä kuten pitääkin Sen verran shift correction kitissä oli säätövaraa, että sai hieman jämäkämmät vaihdot varsinkin 3 -> OD osalta. Nyt toimii taas laatikko kuten pitää, eli kaikki pykälät menee päälle D- asennolla. Myös muuntimen lukitus toimii nyt selvästi paremmin kuin aiemmin, taisi olla jo muuntimen lukon solenoidi heikossa kantimissa..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 11.12.2014 14:20
Vastaa lainaten