Muistaakseni sähköinsinöörikaverini oli vähän eri mieltä tuosta sarjaankytkemisestä, mutta voi olla että hänen ajatuksensa liikkuu vähän eri sfääreissä. Jotain sellaista kuitenkin että voi tulla ongelmia jos vastukset eivät ole tarkalleen samanlaiset, tai että kun se vastuksen määrä (ohmeina siis) on riippuvainen lämpötilasta, niin toinen lämpiää ja toinen ei tms. Kokeile ja selvitä, helpompi henkilöautomallisia olisi löytää ja soveltaa.
Suoraan jos annat 24V per penkki, niin käy äkkiä käry! Noitahan on ihmisiltä palanut ihan vakioautoissakin niin, että kulunut penkin sisälmys on päästänyt penkin jousen oikosulkemaan vastusta. Tietysti on vaikea tietää missä vaiheessa vastuslenkkiä oikosulku on tullut, mutta sukulaisella kävi noin, ja olisikohan auto ollut juurikin Ooppeli.
Niissä on muuten myös jonkun verran säätöelektroniikkaa, esim. termostaatit taitaa olla melkein kaikissa vähänkään uudemmissa autoissa, puhumattakaan siitä jos on oikein säädettävä lämpö, jolloin joko vastuksia on penkissä useampia ja niiden määrää muuttamalla vaihtuu lämmitysteho, tai sitten jollain eksoottisella virtaa kestävällä ohjauspiirillä.
Itse olen kyllä yhä enemmän sitä mieltä että laitan tuon nyrkinkokoisen Nippondenson laturin tuottamaan 12V jännitettä omalle pienelle akulleen, niin ei tarvitse enää huolehtia että toimivatko kaikki hienot kissavalot yms. olennaiset vitkuttimet mitä biltemasta saa vaiko eivät.
Edited by - JF on 09/12/2004 10:41:40