Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos
ei välttämättä oikea topikki, mutta mites menee, jos auton kokonaispaino on 3500kg. eikös aurakäyttöön saanu nostettua etuakselin painoa hieman? jos saa, ni onko kyseinen auto silloin ha/pa ilman auraa ja auran kanssa ka? vai edelleen ha/pa johon tarvii c luokan ajokortin?
|
Siis vm. -89? toyota landcruiser bj-75 henkilöauto; verosuunnittelun puitteissa yritin etsiä "lääkkeitä" kuorma-autoksi ja jopa 10 paikkaiseksi bussiksi.
Bussi- suunnittelu kaatu heti: Bussissa olisi pitänyt olla jotain, mitä tuohon ei olisi saanut... ja
Kuorma-auto projekti tökkäsi siihen, että selvällä suomen kielellä maahantuojan lapuissa luki, että max kokonaispaino 3490 kg! (muistikuva, mutta ei kuorma-autoon oikeuttavat)
Ja akseleille sai painoja yllättävän paljon (en muista millä edellytyksellä, mutta muistaakseni ainakin 80km/h nopeuteen/tilapäisesti) siis suuruusluokkaa taakse x-lehtiset, y-mm vahvoilla lehdillä olevat jouset... ja samoin eteen sai lisää kantavuutta.
Ja nuo painot oli jotain posketonta: oliko eteen suuruusluokkaa 2000 vai 2500 kg, ja taakse muistaakseni tasan 3000 kg (siis varmaan sama ohje, kuin avolavassa; ja noista tehtiin hinausautoja taka raksilla)
Taka-akselilla oli silloin n.20v sitten se ongelma, että mistään ei oikein tahtonut löytyä vanteita, joille luvataan tuo maksimipaino...
(jotkin vanteet "elivät" itsensä mutkalle, toiset alkoivat halkeilemaan/ratkeamaan....)
Mutta aina henkilöauto taikka pakettiauto!