Viestiketju: G mersu kuorma-autoksi
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 05.12.2014, 00:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Toyotasta muistikuva vuosituhannen vaihteen seutuvilta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
ei välttämättä oikea topikki, mutta mites menee, jos auton kokonaispaino on 3500kg. eikös aurakäyttöön saanu nostettua etuakselin painoa hieman? jos saa, ni onko kyseinen auto silloin ha/pa ilman auraa ja auran kanssa ka? vai edelleen ha/pa johon tarvii c luokan ajokortin?
Siis vm. -89? toyota landcruiser bj-75 henkilöauto; verosuunnittelun puitteissa yritin etsiä "lääkkeitä" kuorma-autoksi ja jopa 10 paikkaiseksi bussiksi.
Bussi- suunnittelu kaatu heti: Bussissa olisi pitänyt olla jotain, mitä tuohon ei olisi saanut... ja
Kuorma-auto projekti tökkäsi siihen, että selvällä suomen kielellä maahantuojan lapuissa luki, että max kokonaispaino 3490 kg! (muistikuva, mutta ei kuorma-autoon oikeuttavat)
Ja akseleille sai painoja yllättävän paljon (en muista millä edellytyksellä, mutta muistaakseni ainakin 80km/h nopeuteen/tilapäisesti) siis suuruusluokkaa taakse x-lehtiset, y-mm vahvoilla lehdillä olevat jouset... ja samoin eteen sai lisää kantavuutta.
Ja nuo painot oli jotain posketonta: oliko eteen suuruusluokkaa 2000 vai 2500 kg, ja taakse muistaakseni tasan 3000 kg (siis varmaan sama ohje, kuin avolavassa; ja noista tehtiin hinausautoja taka raksilla)
Taka-akselilla oli silloin n.20v sitten se ongelma, että mistään ei oikein tahtonut löytyä vanteita, joille luvataan tuo maksimipaino...
(jotkin vanteet "elivät" itsensä mutkalle, toiset alkoivat halkeilemaan/ratkeamaan....)
Mutta aina henkilöauto taikka pakettiauto!
Vastaa lainaten