Terve.
Tätä nykyä tulee pärtsäiltyä Kotarilla. Aikaisemmin on ollut viimeset 22v aina jonkinlainen pärisevä kakspyöränen.
Aluksi DT125 -84 piikkiaikoina. Ajoin sillä silloin kesät talvet. Talvella vanhat enskapiikit alle ja vot! En kyllä enää tajua, että miten tarkenin. Päällä normifarkyt ja joku vanha maihari takkina.
Kyykkypyöriäkin on ollut, FZR 1000 -90 oli kiva, mutta alkoi viemään liikaa öljyä. Tämä kulki hyvin: 10,974 1/4mile Motoparkissa testimielessä.
Sitten oli DR 650 -95 ja GS1000 -81.
Ja yksi GSX-R 1100 -92, jonka jouduin hankkimaan kun piti pyörillä käydä katsomassa MM crossia Uddevallassa. Ihan kiva vehjes. Ainakin aina toimi. Ei kuitenkaan mulle istunut niin hyvin kuin tuo FZR. Jotenkin hontelompi ja epävakaampi ja paskempi pito.
Sitten yks kaks iski mopokuume ja ostin keskellä talvea 15v sitten ton Hondan joka on tuossa kuvassa. Raahasin sen rivitalokämpän läpi takapihalta lumihangesta, kun oli myyjällä siellä talviteloilla. Siinä oli alusta asti ihme vika: yhtäkkiä saattoi puristukset kadota. Siis jos sai käyntiin niin kävi ja toimi hyvin, mutta jos sammutti niin saattoi olla ihan ilman puristuksia. Purin sen moneen kertaan, venttiilityötkin tehtiin ja porattiin ja kasattiin ja purettiin, mutta ei selvinnyt.
Sitten taas avasin sen. Silloin olikin jäänyt toisen pakoventtiilin istukka pikkasen hassun näkoisesti venttiilin väliin. Eli joskus oli korjattu istukka ja oli huonosti kiinni. Kylmänä se näytti hyvältä, mutta ilmeisesti lämmettyään sovitus väljeni. No se tuli kuntoon. Oli siinä sitkeä öljyvuoto kannessa, mutta ei ole enää. Kiva paukutin, mutta ei sillä ihan Dakariin asti aivan heti viittis lähteä. Nyt se kyllä toimii ekaa kertaa ainakaan viiteentoista vuoteen.
Kotarilla on nyt tullut pärtsättyä. Aivan hyvin on toiminut. Pitkähköjäkin äkkimatkoja sillä voi ajaa. Kävin Tartossa työkeikalla tuossa kesällä ja hyvin pelas. Tuolla pääsee ainakin 500km tankilla. 515km olen ajanut eikä ollut edes varatankilla.
Tuossa on perushuollot riittäneet: ketjujen rasvaus ainakun muistaa (joka tankkauksella ainakin), ruuvien kirrailu, öljyjen ja suodattimien vaihto, jarrupalat, renkaat. Siinä se. Ei pidä pestä liian hyvin (ollenkaan) niin pysyy paikat kunnossa.
Nyt syksyllä laitoin tarakalle nippareilla tellingin, johon menee 2 ämpäriä. Olen käynyt aika hauskoilla sienireissuilla. Saattanut tulla 700km päiväsä kun käy vähän ettimässä sieniä. Kotona saa sitten muhennosta kun on päivän vääntänyt sorateita ja polkuja. Viimeksikin tulin Kotkan seudulta pimeessä sateessa linnuntietä 121km ja 5,5 tuntia.
Tavotteena oli tässä syssyllä käydä pohjosessa jotain Itä-Suomen hiekkateiä pitkin, mutta yhtäkkiä talvi yllätti ja nyt murtu vielä jalkakin, että ehkä ens syksynä.
|