Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja raipe
Osaisko joku suositella pääkaupunkiseudeulta kaveria tai korjaamoa joka pystyy tarkastamaan perän säädöt edelläkuvatulla tarkkuudella? Vai mitkä ovat mahdollisuudet onnistua/mokata jos sen tekee itse ensikertalaisena kalavaaka ja toyotan korjaamokirja apuna?
|
Suurimmat ongelmat ensikertalaisella lienevät: a) ns. hj-61:n perän välykset säädetään chimmilevyillä, varsinkin pinjonin etäisyys aksiaalisesti vaatii laakerin (toisen-) koolin irroituksen säätölevyn/-levyjen vaihtamiseksi. b) laakerien irroitus vaatii SOPIVAN ulosvetäjän ja/tai messinki tms. lyöntituurnan, ja laakerien asennus prässiä ja sopivia tuurnia, joskin kylmä/lämmin auttaa.... c) mielellään teline, mihin murikan saa sopivaan asentoon, ja työkalu että saa pidettyä pinjonin laipasta pinjonin mutterin kiristyksessä, olikohan max. momentti noin 400 Nm.... (siis helpottaa huomattavasti, jos ei tarvitse käsissä pitää...)
Tuo hammaskohdistus, siis sen "banaanin" sijoittaminen hampaalle on yllättävän työlästä/arpomista, varsinkin jos välitykset ovat ajettu laakerit paskana/väljällä taikka väärissä säädöissä.
p.s etuperässä eteenpäin ajaessa veto on "väärin päin/väärällä puolen hammasta", sen säätäminen on usein hankalampaa, jos "banaani" pitää saaada eteenpäin- ajon puolelle, jos maksimilujuutta haetaan pakittaessa, niin silloin säädetään samalla tavalla kuin takaperä.
Tuosta hammasvälyksestä on montaa mielipidettä; jotkut säätää offikäyttöön pikkasen pienemmälle välykselle...
Mutta se on hyvä, että tuo toyotan manuska kertoo aika seikkperäisesti miten homma voisi onnistua, "Esson baarissa" joskus ristiriitaista tietoa.