Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GrapL
Saisko kuvan miten pahasti kävi kun pyöri ympäri?
On kyllä todella hieno laite! Oispa omakin yhtä siisti ja hyvin tehty.. 
|
Kerrotaampas nyt sitten koko tarina mitä tuolloin viime huhtikuussa sattui.
Ajoin yksin entisen maakaatopaikan laelle ja ajattelin laskeutua jyrkän rinteen alas. Olin aiemminkin muutaman kerran mennyt rinteestä alas jopa KDJ:llä, mutta hiukan eri kohdasta joten pitihän nyt tietysti korkata uus kohta. Nousin autosta ulos tutkailemaan näkymiä reunalta alaspäin. Keskellä rinnettä suoraan alaspäin oli melko iso kivi joten päätin kiertää kiven vasemmalta eli pitäis ajaa aikalailla vinottain alas. Hiukan arvelutti homma koska rinne oli todella jyrkkä ja aiemmin oli ajettu rinnettä suoraan alas. Senverran huikas homma että laitoin kuitenkin varmuuden vuoksi turvavyön kiinni. Aloin laskeutua vinottain rinnettä ja kokoajan sorti hiukan sivuttain mutta suunta pysyi kuitenkin kokolailla ohi kiven. Puolessavälissä rinnettä sitten tapahtui jotain odottamatonta eli oikea etukulma putosi yllättäin voimakkaasti alas ja kun tajusin että nyt ollaan pulassa ja liike vain jatkui niin käänsin nopeasti suoraan alas ja painoin kaasua, mutta kun pesässä oli hidas ykkönen ja lukot tietysti pois päältä ei se enää auttanut koska tuolloin vetopyörät oli jo ilmassa joten etukulman kautta pyörähdin ensin pehmeästi kyljelleen ja katolleen ja siitä kun raskaat akselit sai vauhtia alkoi liike kiihtymään joten eikun ratista tukeva ote ja niska kyyryyn ja odottamaan Linnanmäen sulkeutumista. Viimeisessä rysäyksessä pullahti irti lasikuitukatto ja takalasi ja rikki menivät toinen sivulasi ja tuulilasi, joten poistumistien kapiinista sai ihan valita vapaasti. Heti ulos ja pystyyn päästyäni pääkytkimestä virrat pois ja eiku kuvaamaan ja ihmettelemään lajin järkevyyttä
Härdellin aiheutti keskellä rinnettä pitkässä heinikossa piilossa ollut monttu johon oikea etupyörä putos ja näin luonnon lait astuivat voimaan.
Jälkiviisaana voidaan sanoa että koko rinne olis pitänyt tarkistaa ennen laskeutumista.
Lommoja tuli vähän jokapuolelle koria kivisessä rinteessä ja lopuksi rysähti vauhdilla montun pohjalle vänkärin puoleinen katon kulma edellä. Turvavyön lantioremmi piti hyvin kuskin paikoillaan ja turvakehikko suojasi kuitenkin senverran että litistymiseltä säästyttiin. Tekniikka säilyi ihan ehjänä eli sain auton omilla vinsseillä pyörilleen ja ajamalla pajalle. tänäkään päivänä en ole ihan varma että pyörinkö yhden vai kaksi kierrosta

Ihmetystä aiheutti kun molemmat takakattovalot olivat ehjiä.