Aiheeseen liittyen, Toyotan B-sarjan koneissa pienehköt halkeamat venttiilien välissä eivät ole haitallisia, tai niiden takia ei kannata yöuniaan menettä jos muuta oireilua ei esiinny (DTLC:n listoilta opittua).
Sitä olen pohtinut etteikö noita hiushalkeamia voisi kovajuottaa umpeen, ei tarvitsisi käyttää kantta niin pahoissa lämpötiloissa (4-600 astetta hitsausta alempana) ja hitsatessa on oikeastaan mahdoton välttää paikallista lämpölaajenemista, kovajuotoksen voisi tehdä kuumentamalla koko kantta kerralla ja jäähdyttää sitten hiljalleen.
En kyllä tiedä mitä lämpötiloja kannet kokevat, mutta pakokaasuhan ei saisi (dieselkoneissa) nousta paljoa yli 600 asteeseen, ja kannen sisällä on kuitenkin jatkuvasti jäähdytysnestettä.
Toinen juttu on tietysti jos kovajuotteen lämpölaajenemiskerroin poikkeaa oleellisesti valuraudan arvoista, voisi jopa kiihdyttää halkeilua. Mene ja tiedä.
Pitääkin jossain vaiheessa katsoa mitä joku varakansi on syönyt, periaatteessa voisi karkaisu-uunissa kuumentaa sitä hiljalleen kunnes halkeamat vaan imaisevat kovajuotteen. Tai käydä kyselemässä moottorikorjaamosta onko idealla alkuunkaan perää ja saada räkäiset naurut.
Edited by - JF on 03/12/2004 20:43:18