Jousitustyypin muutos on sallittu, tietysti katsastusasemasta riippuu kuinka paljon lujuuslaskelmia tms. vaaditaan. Erikoislupaa ei vaadita. Suurimmat ongelmat (muutoskatsastuksen kannalta) ovat kai liiallinen korkeus ja sen luotettava/järkevä arvioiminen. Kardaanikulmat ja jarruletkujen riittävyys voi olla toinen pulmakohta.
Sitten jos kardaanikulmia käy vääntämään oikeaan suuntaan niin menee ohjauskulmat helposti pieleen, ts. pitää samalla kääntää myös koko olkahässäkkää suhteessa akselin kuoriin.
Saattaa myös olla että kun vääntää pinjonkia sopivasti ylöspäin, jää sen öljynsaanti eli voitelu huonoksi, en tiedä minkälaisia pitkäaikaisseurantoja tästä on saatavilla, mutta itse en aio kovinkaan radikaalisti käännellä periä kun alan sovitella tukivarsia. Satsaisin mieluummin ulosjoustoihin.
Kun sitten vähennellään lehtien määrää kun korkeutta pitää saada pois, tulee akselista vieläkin herkempi kiertymään ja vääntämään lehtiä S-mutkalle, eli tätä kiertymistä estämään (vähintäänkin) kannattaa rakennella tukivarret.
Aiheesta ja työn kaikista eri vaiheista on kyllä paljon juttua netissä, kaipa sitä jaksaa vaivautua hakukonetta käyttämään jos aikoo toteuttaa toimenpiteen käytännössäkin. Kaipa tällä pääsee alkuun.
|